Opiskelijakunta Kaakon hallituksen 1. varapuheenjohtaja Iida Pilli-Sihvola juonsi vaalipaneelin. Vaalipaneeliin oli valittu kysymyksiä opiskelijajärjestöille tärkeistä vaaliteemoista: toimeentulo, rahoitus ja ilmasto. SAMOKin ja SYL:n yhteinen sivusto www.koulutustaprkl.fi kokoaa ne asiat, joita opiskelijat haluavat niin ehdokkailta kuin eduskuntaan valituilta kansanedustajilta.
Xamkin rehtori Heikki Saastamoinen piti alussa puheenvuoron, jossa korosti korkeakoulujen rahoituksen turvaamista ja korkeakoulun alueellista merkitystä.
Paneeliin osallistuivat Laura Hämäläinen (Kesk.), Ma Ding (Kok.), Jere Liikanen (PS), Jouni Koskela (KD), Anna-Kristiina Mikkonen (SDP), Ville Puromäki (Seitsemän tähden liike), Mari Parkkinen (Vihr.) ja Joona Mielonen (Vas.).
Jokaiselle vaadittiin tasa-arvoista opiskelumahdollisuutta
Alussa panelistit esittelivät itsensä ja samalla heitä pyydettiin mainitsemaan mitä opiskelisi, jos olisi opiskelijana Xamkissa. Xamkin koulutuksista ehdokkaita kiinnostivat biotuotetekniikka, kulttuurin ala, tekniikan ala, yhteisöpedagogi-koulutus, tradenomin ja markkinoinnin koulutus, puurakentamisen insinöörikoulutus sekä myös ympäristöteknologia ja merikapteeniopinnot mainittiin mielenkiintoisena opiskelualana. Yksi ehdokas opiskeleekin Xamkissa LVI-insinööriksi.
Yleinen mielipide oli, että korkeakoulujen perusrahoitusta ei saa leikata, vaan jopa korottaa. Rahoitus pitäisi sitoa myös indeksiin ja taata korkeakouluille rauha opetuksen kehittämiseen. TKI-osuuden rahoituksen kasvattamista pidettiin hyvänä, eikä siitä saisi leikata.
Yksi tärkeimmistä viesteistä oli, että jokaisella opiskelemaan haluavalla tulee olla tasa-arvoinen mahdollisuus kouluttautua asuinpaikasta ja sosioekonomisesta taustasta riippumatta. Kansallisen saavutettavuussuunnitelman laatimista korkeakouluille pidettiin tärkeänä. Lisäksi toivottiin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen laajempaa yhteistyötä, jota voitaisiin toteuttaa verkon välityksellä.
Korkeakoulujen ajantasaista opetusta vastaamaan työelämän tarpeisiin ja yhteiskunnan haasteisiin pidettiin erittäin tärkeänä, jotta paikallinen elinvoimaisuus säilyisi. Samalla toivottiin korkeakouluilta vieläkin parempaa paikallisen tason työelämäyhteistyötä, joka hyödyttäisi opiskelijoita jo opiskeluvaiheessa. Kansainvälisyys-teema nousi myös esiin ja todettiin, että korkeakoulujen kannattaa panostaa kansainväliseen kilpailuun.
Korostettiin opiskelijan verkko-opintojen tuen tärkeyttä
Opiskelijoiden toimeentulon takaamiseksi keskusteltiin perustulosta sekä opintorahan korottamisesta. Joidenkin ehdokkaiden mielestä opintoraha voisi olla vastikkeellista siten, että se olisi sidottu suoritettujen opintopisteiden määrään. Opintotuen tulorajojen nostamista pidettiin myös hyvänä asiana. Esitettiin myös, että opiskelijat haluttaisiin mukaan seuraavaan perustulokokeiluun.
Ilmastonmuutokseen liittyvässä kysymyksessä kehotettiin korkeakouluja huomioimaan biopolttoaineilla tuotettavaa energiaa ja hyödyntävän sitä. Samalla toivottiin enemmän ilmaston suojeluun liittyviä Koulutuksia. Korkeakoulujen kasvatustehtävään kuuluu myös ilmastonmuutokseen liittyvät toimenpiteet ja korkeakoulu voisi omalta osaltaan ottaa opetukseen mukaan ilmastonmuutokseen liittyviä asioita. Todettiin, että Suomen korkeakouluilla on vahva ympäristöosaaminen ja osaamista voisi hyödyntää kansainvälisillä markkinoilla.
Opiskelijoiden mielenterveyteen liittyvässä kysymyksessä nousi esille eduskunnassa hyväksytty laki ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön (YTHS) laajentumisesta ammattikorkeakouluopiskelijoille. Silloin opiskelijat saavat laadukkaita heille suunnattuja terveyspalveluja. Esille nousi myös opettajien pedagogisten taitojen tärkeys ja opiskelijoiden tuen tarve varsinkin verkko-opintojen lisääntyessä. Korkeakouluyhteisössä toivottiin asennemuutosta niin, että kiireen ihannoinnista pyritään pois ja mielenterveydestä voitaisiin puhua avoimesti. Tavoite olisi siirtyä suorituskeskeisyydestä elämiskeskeisyyteen!
Vaalipaneeli käsitteli opiskelijoita kiinnostavia yhteiskunnallisia asioita ja se tarjosi erilaisia näkökulmia opiskelijoita askarruttaviin kysymyksiin.