Käytännön kokemuksia ja kestävää kehitystä: Opettajan työelämäjakso

Työelämäjaksojen kautta ammattikorkeakouluopettajilla on mahdollista päivittää osaamistaan muuttuvan työelämän tarpeisiin. Yrityksen arkeen osallistuminen antaa myös näköalapaikan siihen, millaisia yleisiä työelämätaitoja tuleva insinööri tarvitsee.

Minulle tarjoutui mahdollisuus työelämäjaksoon keväällä 2024 Sitowisella korjausrakentamisen yksikössä. Sitowise on rakennetun ympäristön asiantuntijapalveluihin erikoistunut yritys. Korjausrakentamisen yksikössä tehdään muun muassa rakennusten kuntoarvioita ja kuntotutkimuksia. Tämä oli loistava tilaisuus käytännössä seurata insinööritoimiston arkea ja samalla havainnoida, mitä tietoja ja taitoja opiskelijat tämänhetkisessä työelämässä tarvitsevat.

Oma työelämäjaksoni ajoittui pääosin toukokuulle siten, että osan viikosta olin Sitowisella ja osan viikosta ”omissa hommissa” Xamkissa. Kokonaisuutena työelämäjakso kesti hieman vajaa kaksi viikkoa ja tämän ajanjakson tavoitteiksi asetimme muun muassa opetusmateriaalin päivittämisen, kestävän kehityksen periaatteisiin (ja niiden näkymiseen käytännössä) tutustumisen sekä erilaisten yhteistyömahdollisuuksien kartoittamisen. Olen tehnyt yhteistyötä opetukseen liittyen Sitowisen kanssa jo aiemmin, ja sitä kautta yritys luontevasti valikoitui työelämäjaksolle yhteistyökumppaniksi.

Opetusmateriaalia ja tietoa työelämätaidoista

Ulkoseinän eristetilan tutkimista. Kuva: Hanna Jylkkä

Pääsin työelämäjaksolla osallistumaan sisäilmastotutkimusten tekemiseen käytännössä ja valokuvaamaan sekä videoimaan kohteita ja tutkijoiden työskentelyä. Sisäilmastotutkimusvälineistöä oppilaitoksestamme löytyy kyllä, mutta etäopetuksen lisääntymisen myötä on myös tullut tarvetta kuvalliseen ja videomateriaaliin erilaisista tutkimuksista. Myös ”case”-opetukseen oli tarkoitus koota materiaalia aidossa ympäristössä. Nämä tavoitteet toteutuivat hienosti ja sain paljon kuva- sekä videomateriaalia etäopetuksen tueksi.

Lisäksi matkaan tarttui monta ihan arkityöhön liittyvää asiaa ja työelämätaitoa, joita opetuksessa tulisi huomioida, jotta opiskelijat saisivat hyvät valmiudet työelämään siirtyessään. Sinänsä jo tuttuja asioita, mutta omatkin ajatukset saivat kyllä rutkasti vahvistusta. Yleisiä työelämätaitoja, joita päivittäin kohtasin ovat: yhteistyötaidot sekä viestintä- ja vuorovaikutustaidot, tiedonhankkimis- ja soveltamistaidot, ongelmanratkaisukyvyt jne. Työhön insinööritoimistossa kuuluu olennaisena osana yhteistyö sekä asiakkaiden että kollegoiden kanssa, joten yhteistyötaidot ovat välttämättömiä. Toki alakohtaista osaamista tarvitaan myös, josta keskeisimpinä muun muassa tutkimuskohteen kokonaisuuden hahmottaminen, mittalaitteiden käyttö, erilaisten työvälineiden käyttö ja kädentaidot. Ehkä uudempana asiana nousi esille myös tekoälytyökalujen käyttö ja niiden mahdollisuudet ja myös rajoitukset.

Käytännön perehtymistä kestävän kehityksen työkaluihin

Ammattikorkeakoulujen tutkinnoissa yhdeksi osaamiskokonaisuudeksi on määritelty kestävä kehitys (Arene 2022), joten kestävän kehityksen tärkeys on tunnistettu opetusalalla. Vaikka kestävän kehityksen teemoja on kirjattu toistaiseksi insinöörikoulutusten opetussuunnitelmiin melko vähän, on niiden tuominen osaksi opetusta kuitenkin tärkeää ja yksi keino toteuttaa sitä on integroida kestävän kehityksen näkökulmia osaksi ammatillisten aineiden opetussisältöjä. (Routaharju ym.2024.) Muun muassa tästä syystä yhtenä tavoitteena omalla työelämäjaksollani oli halu perehtyä käytännössä siihen, miten kestävä kehitys on huomioitu monialaisen yrityksen toiminnoissa ja samalla pohtia miten sitä voisi alalla huomioida opetuksessa.

Sitowisella on huomioitu kestävä kehitys ja vastuullisuus omassa toiminnassa esimerkiksi siten, että yrityksessä on laadittu ja otettu käyttöön vuonna 2021 vastuullisuustyökalu projektityössä käytettäväksi. Se pohjautuu YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin ja työkalu auttaa tunnistamaan projektin kannalta olennaisimmat vastuullisuustavoitteet ja auttaa myös kirjaamaan ja seuraamaan projektissa tehtäviä toimenpiteitä vastuullisuuden edistämiseksi. (Sitowise s.a.) Tämä oli hyvä esimerkki siitä, miten globaalin toimintaohjelman tavoitteet konkretisoituvat yrityksen toiminnassa. Työelämäjaksoni aikana keskusteltiin myös työntekijöiden kanssa, että paljon asioita oli jo tehty aiemminkin kestävän kehityksen periaatteet ja vastuullisuus huomioiden, mutta työkalu auttaa myös työntekijöitä huomaamaan ja sanoittamaan tehtyjä asioita.

Asiantuntijoiden työn seuraaminen ja jossain määrin tutkimuksiin osallistuminen, järjestelmiin tutustuminen ja keskustelut työntekijöiden kanssa mahdollistivat tavoitteiden täyttymisen hienosti. Mukaani tarttui monta asiaa opetuksen kehittämiseen liittyen. Alkaen aina yleisistä työelämätaidoista kestävän kehityksen tavoitteiden nivoutumiseen konkreettisesti arkityöhön.

Iso kiitos vielä Sitowiselle ja Xamkille tästä mahdollisuudesta!

Lähteet

Arene. 2022. Suositus ammattikorkeakoulujen yhteisistä kompetensseista ja niiden soveltamisesta. Www-dokumentti. Saatavissa: Suositus ammattikorkeakoulujen yhteisiksi kompetensseiksi.pdf (arene.fi). [Viitattu 6.6.2024]

Routaharju, L., Naukkarinen, J., Väisänen, S. ja Soukka, R. 2024. Ammattikorkeakoulun insinöörikoulutus kestävyysmurroksen edistäjänä. Focus Localis 52 (1). Verkkolehti. Saatavissa: https://journal.fi/focuslocalis/article/view/136064 [viitattu 6.6.2024]

Sitowise s.a. Vastuullisuustyökalu. Www-dokumentti. Saatavissa: Vastuullisuustyökalu | Sitowise [viitattu 6.6.2024]

Pin It on Pinterest