Service Design Global 2024 -konferenssi palvelumuotoilun opiskelijoiden kokemana

Xamkin ständillä esillä erityisesti palvelumuotoilun koulutukset sekä Luovan talouden TKI-yksikkö.

Xamk osallistui palvelumuotoilun kansainväliseen konferenssiin Helsingissä lokakuun alussa. Palvelumuotoilun opiskelijoista koottu joukko oli tapahtumassa esittelemässä Xamkia ja koulutuksiaan, sekä omaa osaamistaan. Osallistuneiden opiskelijoiden kokemus on kokonaisuutena erittäin positiivinen. Artikkelissa esiin tuotavia opiskelijoiden kokemuksia kerättiin ryhmähaastattelussa noin kuukausi konferenssin jälkeen.

Kiinnostuneina ja innostuksella mukaan!

Palvelumuotoilun opiskelijoita verkostoitumassa Marc Stickdornin kanssa.

Opiskelijoiden rekrytointi aloitettiin loppukeväällä ja ilmoittautuneita saatiin sopivasti, sillä kaikki viisi halukasta pääsivät mukaan molempien, sekä AMK että YAMK-koulutuksen, tullessa edustetuksi.

Kesän jälkeen elokuussa tapasimme kaikkien osallistujien kesken etänä, ja suunnittelimme yhdessä tarkemmin tapahtumaan osallistumista, sille asetettujen tavoitteiden, eli Xamkin ja koulutusten näkyvyyden, verkostoitumisen sekä opiskelijoiden osaamisen näkyväksi tekemisen osalta.

Tärkeää oli myös toisiin tutustuminen, sillä ryhmä koostui osittain toisille tuntemattomista opiskelijoista. Tapaamisessa käytiin myös yhdessä läpi mitä ja miten opiskelijat halusivat osaamisestaan konferenssissa esittää. Tapaamisessa mahdollistunut toisten opiskelijoiden tuki ja sparraus nousivat merkittävinä esiin myös opiskelijoiden palautteissa tapahtuman jälkeen.

Millainen kokemus osallistuminen oli?

Osallistumista pidettiin kaikkiaan hyvin opettavaisena ja positiivisena kokemuksena. Tapahtuma oli opiskelijoiden mielestä kaikkiaan erittäin inspiroiva ja se tarjosi monipuolisesti verkostoitumismahdollisuuksia ja kohtaamisia alan ihmisten kanssa.

Arvokkaana koettiin myös erittäin monipuoliset esitykset, jotka toivat näkyväksi palvelumuotoilun laajat sovellusmahdollisuudet.

Tapahtuman tunnelmaa opiskelijat kuvasivat hyvin yhteisölliseksi ja se mahdollisti välittömät keskustelut alan ammattilaisten kanssa. Myös ammatillisen itsevarmuuden koettiin kasvaneen tapahtuman myötä. Avoin ja positiivinen ilmapiiri kasvatti myös rohkeutta verkostoitua niin kotimaisten kuin kansainvälisten asiantuntijoiden kanssa.

Mitä opiskelijat saivat osallistumisesta?

Photobooth: opiskelijoiden ja ohjaajien porukka konfan viimeisenä päivänä.

Sen lisäksi, että konferenssi antoi laajan näkemyksen palvelumuotoilun käytännöistä ja sovellusmahdollisuuksista, opiskelijoiden kokemuksissa korostuivat arvokkaat työelämäkontaktit, uudet näkökulmat sekä kokemus kansainväliseen konferenssiin osallistumisesta ja verkostoitumisesta.

Sosiaalisen median osalta opiskelijat mainitsivat erityisesti LinkedIn-kontaktien ja näkyvyyden lisääntymisestä. Jopa potentiaalisia työmahdollisuuksia oli herännyt käytyjen keskustelujen myötä.

Palvelumuotoilijan tulevaa uraa ajatellen opiskelijat kokivat innostavana esitetyt alan tulevaisuuden näkymät ja saivat selkeyttä siihen millaisen uran palvelumuotoilijana itse haluaisi luoda.

Miten opiskelijat suosittelisivat vastaavaa muille opiskelijoille?

Opiskelijat näkivät konferenssin ainutlaatuisena mahdollisuutena kehittää itseään ja verkostojaan ammatillisesti osana opintoja. Myös taloudellinen etu, eli ilmainen osallistuminen, nähtiin merkittävänä opiskelijalle.

Opiskelijat halusivat suositteluissaan korostaa konferenssia mahdollisuutena laajentaa omaa ajattelua, verkostoitua alan ihmisten kanssa ja oppia lisää palvelumuotoilun loputtomista soveltamismahdollisuuksista.

Lähteet

Konferenssiin osallistuneiden opiskelijoiden haastattelu 12.11.2024

Pin It on Pinterest