Järjestimme kesällä ja alkusyksystä Risico-hankkeessa tuote- ja palvelukehityksen kiihdytysohjelman kymenlaaksolaisille kasvua hakeville yrityksille. Ohjelmaan osallistuville yrityksille tarjottiin myös mahdollisuutta osallistua tämän vuoden Slushiin. Samalla koimme tarpeelliseksi tarjota kertausta pitchauksen saloihin Slushiin aikoville. Kertausta tarjoamaan valikoitui valmentajana kansainvälisesti tunnettu I Am Pitching For Life-koulutuksen Walid O. El Cheikh, joka on toiminut niin Aalto yliopistossa kuin laajasti startup-piireissä. Valmennus päätettiin järjestää englanniksi koska Slushissa yleinen kohtaamisten kieli on englanti.
Yleisesti pitch koostuu lyhyestä liikeidean kuvauksesta, jossa kerrotaan:
- Mitä: Kuvaus tuotteesta tai palvelusta
- Kenelle: Asiakkaat tai käyttäjät
- Kuka: Millainen tiimi tai yritys on tuotteen tai palvelun takana
- Pyyntö: Mitä pitchillä tavoitellaan; lähtökohtaisesti rahoitusta, yhteistyökumppaneita tai uusia työntekijöitä
Näiden lisäksi yleensä kerrotaan jo toteutuneista tavoitteista, esimerkiksi myyntimääristä tai muista onnistumisista ja kuvataan tarkemmin yrityksen tulevaisuuden tavoitteita. Usein myös oletetaan, että hyvään pitchiin sisältyy jonkinlainen yrityksestä tai asiakkaan tarpeesta kertova tarina.
Valmennuksessa nousivat esiin seuraavat asiat:
- Itseluottamus omaa liiketoimintaa ja tekemistä kohtaan
- Pitchaaminen ja neuvotteleminen ei ole manipulointia
- Oman jaksamisen tärkeys verkostoitumistapahtumassa
- Keskity siihen kenen ja minkä organisaatioiden kanssa haluat puhua tapahtumassa
Valmennuksen aikana tuli selkeästi esille kuinka tärkeää itseluottamus on, kun kerrotaan muille omasta toiminnasta. Olemalla oma itsensä, mutta samalla kertoen miksi juuri oma yritystoiminta on vaivannäön arvoista ja mikä tekee siitä kiinnostavan, voi tuoda pitchatessa parhaan tuloksen.
Vaikka itsevarmuus onkin tärkeää, ei tarkoitus ole liioitella omaa paremmuuttaan, vaan kertoa ne omassa toiminnassa paremmat ja erottuvat tekijät kuulijalle. Valmennuksen aikana myös mainittiin suomalaisten taipumus joskus vähättelyyn, mitä tulee omista saavutuksista kertomiseen.
Verkostoitumistapahtumassa on vain rajallinen aika käytettävissä ja myöskin jokaisella meillä on rajallinen määrä energiaa päivässä. Valmennuksessa painotettiin taukojen pitämisen tärkeyttä ja oman ohjelman aikataulutusta, jotta energia kuluisi olennaiseen, eli merkityksellisten kohtaamisten luomiseen.
Tärkein osa verkostoitumista on kuitenkin ”Markin”, eli sellaisten ihmisten kanssa kohtaaminen, joita varten tapahtumaan on lähdetty. Tämä kohderyhmä olisi hyvä tietää melkeinpä yksittäisten henkilöiden tarkkuudella. Näin käytetään osallistumiseen varattu aika hyödyksi. Valmennuksessa painotettiinkin, että vaikka vanhojen tuttujen näkeminen tapahtumassa onkin mukavaa, kannattaa silti enemmän panostaa uusien kontaktien luomiseen. Vanhoja tuttuja kun voi tavata helposti tapahtuman jälkeenkin.