Onko suutarin lapsella niitä kenkiä? – Johdatus artikkelisarjaan

Usein sanotaan, että suutarin lapsella ei ole kenkiä. Tällä tarkoitetaan sitä, että alan ammattilaiselta tai hänen läheisiltään puuttuvat ne tiedot ja taidot, jotka ammattilainen hallitsee työssään hyvin.

Voi olla, että esimerkiksi timpurin kotona keittiö on Gigantin Epoq-mallistoa tai autokorjaamoyrittäjä ei saa omaa autoaan huollettua. Työrooli voi olla hyvin erilainen kuin työn ulkopuoliset roolit.

Tällaiset asiat näkyvät jollakin tavalla meidän kaikkien arjessa. On normaalia, että aina ei onnistu kerrasta ja asiat eivät vain suju niin kuin on suunniteltu. Miten tämä näkyy Xamkin opintopsykologi Karoliinan ja opiskeluhyvinvoinnin asiantuntija Kirsin elämässä?

Aloimme miettiä sitä, kuinka helppoa on toimia annettujen ohjeiden mukaan. Pohdimme, kuinka helppoa on tehdä ne kymmenet, sadat tai tuhannet toistot, joita uuden taidon oppiminen vaatii. Emme elä tyhjiössä, meillä kaikilla on ympäröivä arkemme, joka enemmän tai vähemmän myös haastaa meitä. Toimimmeko siis itse kuten opetamme, ohjaamme ja neuvomme? Toteutuvatko ylevät ajatukset meidän elämissämme siitä, miten niin sanotusti pitäisi toimia?

Kirjoitimme aiheesta omakohtaisen artikkelisarjan, jonka seuraavat osat ilmestyvät noin viikon välein. Seuraavissa kahdessa osassa kerromme konkreettisesti oman arkemme haasteista. Päätämme sarjan neljänteen osaan, jossa teemme yhteenvedon oivalluksistamme.

Paljastamme heti, että tämän artikkelisarjan toteutumiseen meni puolisen vuotta. Tarvitsimme hieman kypsyttelyä ja paljon vitkuttelua.

Pin It on Pinterest