Tammikuussa 2024 alkaa Xamkissa asiakas- ja potilasturvallisuuden osaajakoulutus sosiaali- ja terveydenhuollon korkeakoulutasoisen koulutuksen suorittaneille. Opinnoissa käsitellään asiakas- ja potilasturvallisuuden analysointia, riskien tunnistamista ennakointia. Laajuudeltaan koulutus on 30 opintopistettä. Löydät tietoa koulutuksesta: Xamk_Asiakas-ja-potilasturvallisuuden osaaja 30 op -koulutus
Xamk tulee asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian toteuttamista koulutuksella ja sotetoimijoiden yhteistyöllä
STM:n asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia haastaa koulutusorganisaatiota. Kuvaamalla opintojaksojen tavoitteisiin asiakas- ja potilasturvallisuuden ymmärrystä, toimintamallien hyödyntämistä, näyttöön perustuvia käytänteiden soveltamista, moniammatillista yhteistyötä sekä haittatapahtumien ennakointia ja ennaltaehkäisyä voidaan saada jalkautettua strategiaa. Koulu valmistaa osaavia sairaanhoitajia.
Työvoimapulan aikana osaava ammattihenkilö varmistaa myös asiakas- ja potilasturvallisuutta
Työvoimapulan aikana osaava ammattihenkilö varmistaa myös asiakas- ja potilasturvallisuutta. Opettajia asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia haastaa seuraamaan aktiivisesti näyttöön perustuvia käytänteitä, käyttämään kansallisia yhtenäisiä käytänteitä sekä tukemaan opiskelijoita turvallisuutta edistävien toimintatapojen hiomisessa. Levesvuo & Jalonen (2022) kiteyttävät vaaratapahtumien hallinnan olevan onnistumisten kylvämistä.
Harjoitteluissa yhteistyö hyvinvointialueiden ja yksityisten palvelun tuottajien kanssa vahvistaa asiakas- ja potilasturvallisuuden toteutumisen seurantaa ja arviointia opiskelijoiden osaamisessa. Monialaisen moduliharjoittelun ja harjoitteluihin liitettävän asiakas- ja potilasturvallisuustehtävän kehittäminen voivat tehdä osaamisvaateita näkyvämmäksi. Etelä-Savon hyvinvointialueen kanssa kehitetty asiakas- ja potilasturvallisuuden osaajakoulutus on yksi keino parantaa olemassa olevaa asiakas- ja potilasturvallisuutta.