Uudistuva osaaminen: sosiaali- ja terveysalan opettajien jatkuva oppiminen

Parasta Etelä-Savoon –hanke yhdisti TKI-ammattilaisia, kahden ammattikorkeakoulun (Xamk, Diak) sote- ja nuorisoalojen opettajia, järjestöväkeä ja sote-alan ammattilaisia (Essote). Osaamisen rinnalla kasvoivat verkostot. Teksti: Manu Eloaho, Darcmedia

Marraskuussa 2024 AMK- ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivät pureutuivat ennakointikyvykkyyteen muuttuvassa maailmassa. Yksi päivien puhujista oli terveystieteiden tohtori Minna Koskimäki, joka on tutkinut väitöskirjassaan sote-alan opettajien mielipiteitä täydennyskoulutuksesta ja osaamisen kehittämisestä. Tulosten mukaan täydennyskoulutus on sote-alan opettajille edelleen erittäin tärkeä ammatillisen osaamisen kehittämisen muoto.

Eteläsavolaisten yritysten henkilöstölle, työntekijöille, johtajille ja kehittäjäkumppaniverkostolle suunnatussa Tiedosta – työhyvinvointia ja tuottavuutta -hankkeessa yhdistettiin yrityksen ja yksilön hyvinvointia. Firstbeat-palautumismittauksista ja Fibion -aktiivisuusmittauksista vastannut jalkaterapian lehtori Laura Saar pääsi tutustumaan myös henkilöstötuottavuuden kysymyksiin. Kuva: Tuulevi Aschan

Väitöskirjatutkimuksessa selvitettiin ammattiopistoissa ja ammattikorkeakouluissa työskentelevien sote-alan opettajien näkemyksiä täydennyskoulutuksesta ja osaamisen ylläpitämisestä jatkuvasti muuttuvassa ympäristössä. Tutkimukseen osallistui 404 vastaajaa, joista naisia oli 90 %. Vastaajilla oli työkokemusta keskimäärin 14 vuotta ja heidän keski-ikänsä oli 51 vuotta.

Osaamisen kehittämisen perustuu jatkuvaan oppimiseen

Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten kouluttaminen on keskeisessä roolissa yhteiskunnan hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja kehittämisessä. Väestön ikääntyminen, kulttuurinen monimuotoisuus ja monimutkaistuvat asiakastarpeet asettavat suuria vaatimuksia sosiaali- ja terveysalan opettajille.

Xamkin noin 250 vuosittaista TKI-hanketta ja reilut 300 TKI-ammattilaista luovat moniulotteisen oppimisympäristön. Etänä ja livenä -hankkeen organisoimat Kissankulman kahvipidot olivat käytännön sukellus sosiokulttuurisen lukemisen keinoihin. Kuva: Tuulevi Aschan

Koska yhä pienempi ammattilaisten joukko vastaa kasvavaan palvelutarpeeseen, tarvitaan uusien, esimerkiksi digitaalisiin ratkaisuihin nojaavien palveluiden kehittämistä ja omaksumista. Kun sote-alan ammattilaisten osaamisen pitää pysyä muutoksessa mukana, koulutuksesta vastaavien opettajien osaaminen ja sen kehittäminen on keskeisessä roolissa.

Vaikka täydennyskoulutus onkin edelleen erittäin tärkeä ammatillisen osaamisen kehittämisen muoto, opettajat oppivat jatkuvasti myös oman työn ohessa. Tämä oppimisen väylä on kuitenkin koulutusorganisaatioissa heikommin tunnistettu ja hyödynnetty.

Tiimiopettaminen, kollegiaalinen tuki, työelämäyhteistyö ja verkostotoiminta eli kaikenlainen monipuolinen yhteistyö kasvattaa myös osaamista. Myös aktiivinen osallistuminen ammattimessuihin ja konferensseihin sekä työelämässä oppiminen ovat keskeisiä osaamisen kehittämisen tapoja.

Organisaation sisäiset ja ulkoiset kansalliset ja kansainväliset projektit tarjoavat sekä käytännön kokemusta että oppimismahdollisuuksia. Tämän jutun kuvitus kertoo muutamista Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun hankkeista, joissa sote-alan opettajat ovat olleet mukana.

Kansainväliset aktiviteetit, kuten osallistuminen kansainvälisiin vaihto-ohjelmiin ja eri kulttuureista tulevien opiskelijoiden opettaminen rikastuttavat opettajien osaamista ja laajentavat heidän näkökulmiaan.

Lehtori Kati Vapalahti matkalla Parasta Etelä-Savoon -hankkeen luontotapahtumaan. Hanke edisti taide-, kulttuuri- ja luontolähtöistä luovan toiminnan osaamista sote-, kasvatus- ja nuorisoalojen ammattilaisten työssä. Mukana toteutuksessa oli myös Laura Hokkanen. Kuva: Tuulevi Aschan

Tutkimuksessa tunnistettiin myös itseopiskelu työ- ja vapaa-ajalla, ajankohtaisten asioiden seuraaminen ja kulttuurisen osaamisen lisääminen tärkeiksi osaamisen kehittämisen muodoiksi.

Haasteet ja esteet

Täydennyskoulutuksen esteitä ovat muun muassa suunnitelmallisuuden ja resurssien puute sekä koulutukseen liittyvät tekijät. Tieto koulutuksesta saattaa tulla liian myöhään tai tiedon vieminen käytäntöön voi olla vaikeaa. Voi myös olla epäselvää, kuka organisaatiosta koulutukseen osallistuu. Ajoitus ja toteutus ei aina osu kohdalleen ja sisältötietokin saattaa olla ennakkoon puutteellista. Joskus ei riitä raha eikä aika. Määräaikaiset työntekijätkään eivät välttämättä pääse osallistumaan. Toisinaan ongelma voi olla opettajien omassa motivaatiossa.

Tutkimukseen osallistuneet opettajat arvioivat osaamisensa yleisesti tyydyttävälle tasolle. Kehittämistarpeiksi mainittiin erityisesti kliininen osaaminen ja koulutuksen suunnitelmallisuus.

Tulevaisuudessa on tärkeää panostaa suunnitelmalliseen ja resursoituun täydennyskoulutukseen, jotta opettajat voivat vastata alan muuttuviin tarpeisiin ja haasteisiin. Koskimäki alleviivaa uuden tiedon käyttöönottovaihetta. Uuden tiedon ja aikaisempien kokemusten kollegiaaliselle pohdinnalle ja analysoinnille sekä opitun siirtämiseen osaksi opetusta tulee olla tilaa ja aikaa.

Luettavaa aiheesta

Koskimäki, M. (2022) Social and Healthcare Educators’ Continuing Professional Development: A Comprehensive Model. Tampere: Tampere University. Saatavissa: https://trepo.tuni.fi/handle/10024/137058

Pin It on Pinterest