Koulutusta suomenkielisiin koulutuksiin hakeville
Kymenlaakson ammattikorkeakoulun ensimmäinen maahanmuuttajien valmentava koulutus järjestettiin keväällä 2010 (Kirvesniemi 2013, 4). Sekä Kymenlaakson että Mikkelin ammattikorkeakoulussa tarjottiin valmentavaa koulutusta muutaman kampustoteutuksen verran 2010-luvulla.
Nykyinen 30 opintopisteen laajuinen koulutusmalli kehitettiin opetus- ja kulttuuriministeriön Valmentavasta valmiiksi -hankkeessa (OKM) vuosina 2018–2019 (Korkeakouluopintoihin valmentavan koulutuksen opetussuunnitelmasuositukset 2019) ja on ollut Xamkissa käytössä vuodesta 2020 joko yhtenä tai kahtena vuosittain opintonsa aloittavana verkkoryhmänä (Valmentavasta valmiiksi – Maahanmuuttajien valmentavien opintojen kehittämishanke korkeakoulutuksessa s.a.; Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille, monialainen verkkototeutus s.a.).
Xamkin valmentavan koulutuksen suosiosta kertoo se, että tyypillisesti hakijoita on ollut moninkertainen määrä aloituspaikkoihin verrattuna.
Xamkin maahanmuuttajien korkeakouluopintoihin valmentavan koulutuksen tavoitteena on, että valmentavan koulutuksen käyneet opiskelijat siirtyisivät sujuvasti korkeakoulujen suomenkielisiin tutkinto-opintoihin.
Opintojen painopiste onkin korkeakouluopintojen vaatimien suomen kielen taitojen kohentamisessa. 30 opintopisteen laajuisesta koulutuksesta puolet on nimenomaan suomen kielen opintoja eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoilla B1–B2 (taitotasoista tarkemmin ks. Kielitaidon tasojen kuvausasteikko s.a.). Koulutus sisältää myös englannin kielen, matematiikan ja digitaalisten taitojen opetusta. Koulutuksen aikana opiskelijoille tarjoutuu myös mahdollisuus tutustua Xamkin eri koulutusaloihin ja samalla työstää omia opiskelu- ja urasuunnitelmiaan.
Maahanmuuttajien korkeakouluopintoihin valmentava koulutus on rikastuttanut Xamkin opintotarjontaa ja mahdollistanut monelle maahanmuuttajataustaiselle hakijalle hallitun siirtymän korkeakouluopiskelun piiriin. Toteutuskerrasta toiseen opiskelijoiden koulutukselle ja kouluttajille antama palaute on ollut perusvireeltään kiittävää. (Aronen ym. 2021.)
PrepProg-hanke avasi ukrainalaisille ovia suomalaisiin korkeakouluihin
Koska Xamkin kokemukset suomenkielisen valmentavan koulutuksen järjestämisestä ovat olleet myönteisiä ja koulutuksesta kiinnostuneita hakijoita on riittänyt hyvin, vastaavan englanninkielisen korkeakouluopintoihin valmentavan koulutuksen kehittämistä pohdittiin aktiivisesti koko 2020-luvun alku. Samalla kävi yhä ilmeisemmäksi, että Xamk haluaa koulutusorganisaationa toimia entistä kansainvälisemmin ja vaikuttavammin oman toiminta-alueensa elinkeinorakenteen tukemisessa ja työllisyyden varmistamisessa.
Englanninkielisen korkeakouluopintoihin valmentavan koulutuksen pohdittiin myös vuonna 2019 päättyneen Valmentavasta valmiiksi -hankkeen toimijoiden kesken. Varsinaisen sysäyksen vieraskielisen valmentavan koulutukseen kehittämiselle antoi kuitenkin Venäjän hyökkäys Ukrainaan keväällä 2022 ja sen aiheuttama pakolaisaalto.
Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamana yhdeksän ammattikorkeakoulua – Xamkin lisäksi Arcada, Karelia, LAB, Metropolia, Oulun ammattikorkeakoulu, Savonia, Tampereen ammattikorkeakoulu ja Turun ammattikorkeakoulu – toimeenpanivat PrepProg – vieraskielisen korkeakouluopintoihin valmentavan koulutuksen kehittäminen -hankkeen (OKM 2022–2024).
PrepProp-hankkeessa suunniteltiin nopealla aikataululla 30 opintopisteen laajuinen, pääasiassa englanniksi opetettava ja verkossa toteutettava valmentava koulutuskokonaisuus. Koulutukseen sisältyi muun muassa tutustumista suomalaiseen yhteiskuntaan, kulttuuriin ja korkeakoulujärjestelmään, yleisten oppimis- ja opiskelutaitojen haltuunottoa, digitaalisten taitojen opiskelua, opinto- ja uraohjausta, matematiikkaa, englannin kielen opintoja B1- ja B2-tasoilla sekä suomen tai ruotsin kielen alkeistason opintoja. Pilottikoulutus sisälsi myös ammattialoihin liittyviä ja yleisiä korkeakouluopintoihin tutustumisen opintojaksoja. Tavoitteena oli vahvistaa pilottiin osallistuneiden opiskelijoiden valmiuksia hakea englanninkieliseen tutkintokoulutukseen suomalaisessa ammattikorkeakoulussa. (PrepProg – Preparatory programme for higher education studies in English 2023.)
PrepProgin avulla parannettiin myös suomalaisten korkeakoulujen valmiuksia vastaanottaa kansainvälisiä opiskelijoita, joilla on tarvetta lisätä opiskeluvalmiuksiaan ennen varsinaisia tutkinto-opintoja. Kokemukset PrepProg-hankkeesta ovat olleet lupaavia (Ahvenainen 2024; Ahvenainen ym. 2024).
Tulevaisuudessa vieraskielistä valmentavaa kaikille kiinnostuneille?
Syksyn 2023 ja kevään 2024 aikana PrepProg-hanke pilotoi ja mallinsi vieraskielistä valmentavaa koulutusta kohderyhmänään Ukrainasta paenneet tilapäistä suojelua saavat henkilöt. Tulevaisuudessa PrepProgin työn tuloksia voidaan hyödyntää myös laajemmin, kun suunnataan korkeakouluopintoihin valmentavaa koulutusta kaikille niille maahanmuuttajille, jotka hakeutuvat opiskelemaan korkeakouluun muihin kuin suomenkielisiin opintoihin. Englanninkielistä valmentavaa koulutusta suunnitellaankin Xamkin jatkuvan oppimisen tarjontaan jo syksyksi 2024.
Elämme haastavassa työvoimapoliittisessa tilanteessa (ks. Kaakkois-Suomen ja Kymenlaakson tilannekatsaus Työvoimabarometri 2024). Laadukas ja kansainvälisiä osaajia tavoittava koulutus on yksi näkyvä satsaus, jolla Xamk voi luoda veto- ja pitovoima suhteessa kansainvälisiin osaajiin Kymenlaakson ja Etelä-Savon maakunnissa. Opetuskielen laajeneminen suomesta englantiin parantaa Xamkin maahanmuuttajien valmentavan koulutuksen saavutettavuutta merkittävästi.