Miten nuoret saataisiin innostumaan aktiivisista kulkumuodoista?
Julkine -tutkimuksessa pohdimme juuri nuorten koulu ja vapaa-ajan matkojen toimivuutta ja yritämme kerätyn tiedon pohjalta kehittää sitä paremmaksi ja toimivammaksi. Tutkimuksessa seuraamme nuorten liikkumista viikon ajan Fibion- mittareiden avulla, jotka keräävät dataa nuorien liikkumisesta. Fibion-mittari kiinnitetään teipillä osallistujan reiteen, josta mittari kerää dataa nuoren jalan liikkeen mukaan.
Mittausten jälkeen nuoret täyttävät karttakyselyyn itse tietoja omasta liikkumisestaan mittaus viikon aikana. Kouluja on yhteensä kahdeksan, joista puolet ovat kontrolli kouluja ja puolet interventiokouluja. Kontrolli kouluilla haetaan mittauksessa tietoa siitä, miten nuoret liikkuvat normaalisti. Interventio kouluissa taas haetaan tietoa siitä, miten paljon oppilaiden liikkuminen kehittyy oppituntien pohjalta.
Tämän jälkeen voidaan tutkia kontrolli- ja interventiokoulujen eroja, jotta voidaan ymmärtää interventiossa järjestetyn toiminnan merkitys oppilaiden liikkumisessa. Saadun tiedon pohjalta voidaan suunnitella tapoja, joilla nuorten liikkumista pystyttäisiin edistämään.
Tulevaisuuden hyödyt
Interventiossa on monta osaa, ja yksi niistä on tiedon lisääminen esimerkiksi hiilijalanjäljestä ja liikenteen ympäristövaikutuksista. Kestävän liikenteen ja liikkumisen hyötyjen tiedon välittäminen nuorille on erittäin tärkeää tulevaisuutemme kannalta. Siksi interventiokoulujen oppitunnit ovat tärkeitä tutkimuksen kannalta, jotta voidaan käsittää miten oppilaat ymmärtävät ja reagoivat annettuun tietoon.
On tärkeää saada nuoret ymmärtämään kestävän kehityksen rooli liikenteessä ja sen miten oman hiilijalanjäljen pienentäminen vaikuttaa luontoon ja yhteiskuntaan. Tiedon ja opetuksen avulla pyritään saamaan nuoret ymmärtämään kestävän liikenteen vaikutukset omaan terveyteen ja yleisesti koko planeetan hyvinvointiin.
Tiedon välitys nuorille on tärkeää, jotta he osaavat pitää huolta ympäristöstä ja myös samalla omasta terveydestä. Nuorten on hyvä ymmärtää omien tekojensa vaikutukset ympäristöön, jotta he pystyvät olemaan tulevaisuudessa vastuullisia.
Miten julkista liikennettä voitaisiin parannella, jotta oppilaat suosisivat sitä mopojen tai autokyytien sijasta?
Julkisen liikenteen jatkuva kehittäminen on erittäin tärkeää koululaisten sujuvan koulumatkan varmistamiseksi. Julkisen liikenteen reitit ovat tärkeä käydä läpi ajoittain, jotta pystytään varmistamaan, että mahdollisimman moni oppilas pystyisi hyödyntämään sitä koulumatkoillaan.
Julkine-tutkimuksessa tutkimukseen osallistuvat oppilaat suorittavat mittauksen jälkeisen karttakyselyn. Karttakyselyn pohjalta pystytään tarkemmin tutkimaan oppilaiden koulumatkoja. Oppilaat merkitsevät karttaan reitit ja tavat millä he ovat kulkeneet kuluneen viikon aikana.
Oppilaat merkitsevät karttaan myös oman kotinsa ja koulunsa, jonka pohjalta voitaisiin yleisesti tutkia sitä, että pystyisikö bussien kulkemia reittejä parannella niin, että mahdollisimman moni oppilas pystyisi tarvittaessa kulkea bussilla kouluun, vaikka yleisesti ajaisi kouluun mopolla. Oppilaita olisi hyvä yrittää motivoida koulumatkojen kulkemisen vaihteluun.
Mitkä ovat kestäviä ja aktiivisia kulkumuotoja?
Kestäviä ja aktiivisia kulkumuotoja ovat esimerkiksi juna, linja-auto, kävely, pyöräily, rullaluistelu, potku- ja skeittilautailu.
Kestävät ja aktiiviset koulumatkat voivat kehittää nuoria monilla eri tavoilla. Liikunta ja terveys ovat suuria hyötyjä aktiivisessa koulumatkassa, mutta myös itse nuorten omatoimisuus ja itsenäisyys kehittyy, kun he kulkevat itse aktiivisella tavalla koulumatkansa. Aktiiviset koulumatkat ja yleisesti aktiivinen liikkuminen vapaa-ajalla tukevat nuorten liikkumissuositusten täyttymistä, joka on erittäin tärkeää kasvavalle nuorelle.
Julkine- tutkimuksen tavoitteena on tarjota erilaisia ratkaisuja kestävien ja aktiivisten kulkumuotojen edistämiseksi. Päämääränä on tarkastella kävelyn, pyöräilyn ja julkisen liikenteen käytön lisäämisen mahdollisuuksia ja yksityisautoilun ja mopoilun vähentämistä. Näin koululaisten koulumatkoista ja yleisestä liikkumisesta voi tulla ympäristöystävällisempää ja aktiivisempaa.
Lisätietoja Julkine-tutkimuksen sivuilta: https://www.xamk.fi/julkine