Korkeakouluilla on merkittävä rooli kestävän kehityksen ja vastuullisuuden edistämistoimissa. Tämä rooli ei ulotu ainoastaan oman strategian ja toiminnan kestävyyden vahvistamiseen vaan myös uuden tiedon ja osaamisen luomiseen ja jakamiseen osana korkeakoulun perustehtävää. Xamkissa vastuullisuustyötä ohjaavat ammattikorkeakoulun oman vastuullisuusohjelman ja eettisten periaatteiden lisäksi jäsenyys YK:n Global Compactissa, opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) kestävän kehityksen linjaukset sekä OKM:n kanssa solmittu tulossopimus. Tämän lisäksi Ammattikorkeakoulujen Rehtorineuvosto Arene on laatinut ammattikorkeakoulujen kestävän kehityksen ja vastuullisuuden ohjelman, joka toimii yhteisenä viitekehyksenä kaikille ammattikorkeakouluille ja johon myös Xamk on sitoutunut.
Kestävää kehitystä edistetään työryhmissä
Osana yhteisen vastuullisuusohjelman toteuttamista on perustettu työryhmiä, joissa eri ammattikorkeakoulujen edustajat kehittävät yhdessä kestävän kehityksen työtä. Xamk on mukana muun muassa kestävän koulutuksen kehittämisen työryhmässä, kestävän TKI-toiminnan työryhmässä, sekä työryhmässä, joka edistää henkilöstön ja johdon kestävän kehityksen osaamista. Näiden lisäksi Arenen alla toimii työryhmä, joka päivittää ja kehittää hiilijalanjälkilaskentaa ammattikorkeakouluissa. Xamk laskeekin joka vuosi hiilijalanjälkensä Arenen hiilijalanjärkilaskurin avulla. Näiden työryhmien lisäksi ammattikorkeakoulujen yhteistä vastuullisuustyötä edistää ammattikorkeakoulujen vastuullisuusvastaavien verkosto.
Työryhmissä on luotu ohjeita toiminnan tueksi
Tänä vuonna osana kestävän kehityksen yhteistyötä Arene on julkaissut Ammattikorkeakoulujen henkilöstön vastuullisuusperehdytyksen tarkistuslistan. Vastuullisuusperehdytyksen tarkistuslista toimii tarvittaessa tukena henkilöstön perehdyttämistä suunniteltaessa ja se on helppo ottaa käyttöön riippumatta olemassa olevasta perehdytysmallista. Tällä hetkellä sama työryhmä hahmottelee mallia sille, miten kestävä kehitys voidaan ottaa osaksi kehityskeskusteluja.
TKI-työryhmässä on kehitetty Arenen kestävän ja vastuullisen TKI-toiminnan kriteeristöä. Sen avulla TKI-toiminnan sisältöjä ja tuloksia suunnitellaan, kehitetään, arvioidaan ja toteutetaan ekologisesti, sosiaalisesti, kulttuurisesti ja taloudellisesti kestävästi ja vastuullisesti. Kriteeristön tueksi laaditaan seuraavaksi opas, joka julkaistaan syksyllä ja jonka avulla kriteeristö on helppo ottaa käyttöön.
Koulutuksen kehittämisen työryhmässä keskitytään tällä hetkellä mm. koulutuksen kestävyyskädenjälkeen ja etsitään keinoja sen mittaamiseen ja arvioimiseen. Työryhmä selvittää myös erilaisia kestävyysopintojen järjestämisen tapoja sekä pyrkii saamaan paremman kuvan kestävyyteen liittyvistä koulutustarpeista työelämässä.
Ammattikorkeakouluille ollaan luomassa omaa kestävyysraportointimallia
Vastuullisuusvastaavien verkostossa on tartuttu ammattikorkeakoulujen kestävyysraportoinnin haasteisiin. EU:n kestävyysraportointidirektiivin mukainen raportointi ei ole ammattikorkeakouluille pakollista. Ammattikorkeakoulujen kannalta yhteinen kestävyysraportointimalli olisi kuitenkin tarpeellinen. Raportointimalli toisi ammattikorkeakoulujen vastuullisuustyöhön vertailtavuutta ja antaisi paremman kuvat ammattikorkeakoulujen toiminnan vaikuttavuudesta.
Ammattikorkeakoulujen yhteistä kestävyysraportointimallia alettiin kehittämään vastuullisuusvastaavien verkostossa ja se pohjautuu EU:n kestävyysraportointidirektiivin raportointistandardeihin, niiltä osin kuin ne soveltuvat ammattikorkeakoulujen toimintaan. Tämän lisäksi raportointimalliin pyritään integroimaan myös TKI-toiminnan ja koulutuksen kestävyyskädenjäljen mittareita. Työ jatkuu vuoden 2024 loppuun ja uusi raportointimalli pyritään julkaisemaan jo ensi vuoden alussa.