Kierrätysmyymälät ovat keskeisiä toimijoita kiertotaloudessa, edistäen kestävää kulutusta ja resurssien tehokasta käyttöä. Niiden toimintamalli perustuu lahjoitusten vastaanottamiseen, myyntiin ja kierrätykseen. Myös tuotteiden kunnostaminen ja muokkaaminen paremmin käyttötarkoitusta vastaavaksi on mahdollista. Näin myös Kouvolassa Parik-säätiön Ekomaa-kierrätysmyymälöissä.
Syksyllä 2024 aloitettiin palvelumuotoilullinen prosessi, jonka yksi osa on Kouvolan keskustan läheisyydessä sijaitsevan Ekomaa-kierrätysmyymälän kehittäminen tulevaa toimintaympäristön muutosta vastaavaksi. Yhtäältä kierrätysmyymälän asiakasmäärien ennustetaan kasvavan lähialueelle sijoittuvan lajittelukeskuksen vuoksi, toisaalta kiertotalous yleisemminkin kasvattanee suosiotaan: Megatrenditason kehityskulut muuttavat talouden toimintamalleja ja kannustavat resurssitehokkuuteen. Myös ihmisten arvomaailma on muutoksessa.
Tietoa asiakkaista kerättiin haastattelemalla ja havainnoimalla
Asiakasymmärryksen kartuttaminen alkoi paikan päällä Ekomaa-myymälässä. Myymälässä suoritettuja haastatteluja ja havainnointia täydennettiin kauppakeskus Veturissa. Tämä osoittautui kokonaisuuden kannalta erittäin hyödylliseksi, sillä tavoitimme jo olemassa olevaa asiakaskuntaa monipuolisemman vastaajakunnan. Neutraalissa ympäristössä haastateltavien oli myös helpompi ilmaista negatiivisia näkökulmia joko kierrätysmyymälätoiminnasta Kouvolassa tai kierrätyksestä yleisesti.
Mielenkiintoista oli, että useat haastateltavat toivoivat kierrätysmyymäläpalveluja lähemmäksi jo tutuksi tulleita ostospaikkoja. Harva kuitenkaan tiesi, että kyseisestä kauppakeskuksesta löytyy jo Parikin pienempi Ekomaa-toimipiste.
Viisi asiakasprofiilia – tietoa ja tarpeita
Ekomaa-kierrätysmyymälän asiakkaista on tunnistettavissa viisi erilaista profiilia. Haastattelujen ja havainnoinnin jälkeen alustavat profiilit ja laajempi palvelumuotoilullinen prosessi esiteltiin Parikin henkilökunnalle. Henkilökunnalla oli mahdollisuus kommentoida ja täydentää profiilikorttien sisältöjä.
Kestävyyteen tähtäävä tuunaaja
Kestävyyteen tähtäävä tuunaaja asioi usein kierrätysmyymälöissä. Hän osaa erottaa laadukkaat materiaalit ja käyttökelpoiset tavarat. Käsillä tekeminen on paitsi harrastus myös tapa ilmaista itseään ja saada mieleisiä tuotteita edullisesti.
Käytännöllinen kierrättäjä
Käytännöllinen kierrättäjä on kierrätyskeskusten vakiokävijä, mutta asioi vain tarpeen tullen, eikä innostusta suurempiin kunnostustöihin ole. Hän käyttää aikaansa lähipiirinsä hyödyksi ostamalla toivottuja huonekaluja tai toimimalla muiden kuskina.
Tyylin tavoittelija
Itsensä ilmaiseminen, käytännölliset tarpeet ja elämyksien haku yhdistyvät tässä nuoressa kuluttajassa. Kierrätyksen suosiminen on osa identiteettiä ja omaan tyyliin sopivia löytöjä esitellään mielellään muillekin.
Satunnainen shoppailija
Satunnainen shoppailija päätyy kierrätysmyymälään, kun hänellä on aikaa kierrellä katselemassa. Pääosin ostokset tehdään kuitenkin muualla. Tuotteen laatu, merkki ja kunto ovat tärkeitä valintaperusteita.
Olosuhteiden ohjaama
Olosuhteiden ohjaama tulee kierrätysmyymälään edullisten hintojen vuoksi. Hän etsii perustarpeet täyttäviä, käytännönläheisiä ratkaisuja, jotka ovat hyväksyttäviä ympäröivässä sosiaalisessa viitekehyksessä.
Palvelumuotoilullinen kehittäminen jatkuu
Asiakasprofiilit toimivat työkaluna Ekomaa-kierrätysmyymälän palvelujen kehittämisessä. Niiden avulla testataan esimerkiksi työpajoissa syntyvää palvelupolkua. Tarkoituksena on rakentaa sekä lahjoittajat että ostajat huomioiva kokonaisuus.
Samaan aikaan Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun palvelumuotoilun (YAMK) opiskelijat työstävät myymälälle tarinallistamisen elementtejä myymäläbrändin kehittämisen tueksi. Prosessissa hyödynnetään tarinan kerrontaa ja rakenteita markkinointiviestinnän, asiakaskokemuksen ja kiertotaloutta edistävän ajatusmallin vahvistamiseksi. Tarinallisuuden toimivuutta selvitetään eri asiakasprofiilien näkökulmista.