Oppimisen tukea kaikille

Vuoden 2024 alusta alkaen Xamkissa on kehitetty opiskelukyvyn ja oppimisen tuen toimintamallia.

Periaatteena kehittämistyössä on ollut sekä tuen saavutettavuuden takaaminen kaikille opiskelijoille että kestävän oppimisen tuen mallin luominen. Laadukas opetus sekä joustavuus ja monipuoliset pedagogiset ratkaisut opintojaksoilla takaavat sen, että yksilöllisten opetusjärjestelyjen tarve pienenee.

Oppimisen tuen rakenne Xamkissa

Kuva 1. Oppimisen tuen rakenne Xamkissa. Voit klikata kuvan suuremmaksi.

Oppimisen tuen mallia kuvataan kolmiolla (kuva 1). Alin osa muodostaa kivijalan, jonka varaan oppimisen tuki rakentuu. Kaikille suunnattu tuki ja ohjaus sisältää esimerkiksi opintojaksoilla annettavaa yleistä pedagogista tukea. Lisäksi siihen kuuluu opiskelussa tarvittavien taitojen vahvistamista erilaisilla oppimista ja opiskelukykyä tukevilla opintojaksoilla ja työpajoissa.

Täydentävässä tuessa tarjotaan tukea monipuolisesti pienryhmissä. Vahvistettu tuki tarkoittaa henkilökohtaista tuen suunnittelua ja ohjausta yksilöllisiin tarpeisiin.

Tuen eri tasot eivät sulje toisiaan pois, eikä tuen saaminen vaadi hallinnollisia päätöksiä. Oppimisen tukea voi saada tarpeen mukaan.

Tärkein oppimisen tuki annetaan opintojaksoilla

Kaikki opiskelijat saavat tarvittaessa tukea opintoihinsa. Opettaja suunnittelee opintojakson niin, että mahdollisimman monet opiskelijat voivat oppia ja osoittaa osaamistaan jakson aikana parhaalla mahdollisella tavalla. Opettajalla on mahdollisuus tehdä omalla opintojaksollaan erilaisia pedagogisia ratkaisuja.

Jokaisen opiskelijan on tärkeää kokea itsensä tervetulleeksi opintoihin juuri sellaisena kuin hän on.  Kunnioittava kohtaaminen ja aito vuorovaikutus sekä opettajan ja oppijoiden, mutta myös ryhmän opiskelijoiden kesken, on perusta saavutettavalle opetukselle. Turvallisessa ja hyväksyvässä ilmapiirissä opinnot etenevät ja oppijat tukevat toisiaan.

Kaikkien opiskelijoiden etenemistä tukee selkeys esimerkiksi viestinnässä, tehtävänannoissa, materiaaleissa sekä opintojakson rakenteessa ja aikataulutuksessa. Työskentelytavat on hyvä suunnitella monipuolisiksi ja vaihteleviksi. On tärkeää, että itsenäisen työskentelyn lisäksi opiskelija pääsee prosessoimaan tietoa muiden kanssa. Aina lopputuotoksen ei tarvitse olla kirjallinen työ, vaan vaihtoehtona voi olla esimerkiksi videon tai podcastin tekeminen.

Opiskelijalla on vastuu omista opinnoistaan ja oppimisestaan.  Opiskelijoille voi antaa vastuuta myös arvioinnista ja palautteen antamisesta esimerkiksi itse- ja vertaisarvioinnin avulla. Opettajan rooli on ohjata oppimisprosessia ja luoda mahdollisuuksia vastuun ottamiselle.

Opetuksen ja oppimisen tuen kehittämisessä ja arvioinnissa on tärkeää käydä jatkuvaa vuoropuhelua opiskelijoiden kanssa. Muutokset ovat mahdollisia, vaikka kesken opintojakson, kun tehdään riittävän joustava etukäteissuunnitelma. Opiskelijalle on myös tärkeää tietää, mistä hän saa tarvittaessa lisätietoa ja apua.

Täydentävää tukea ryhmissä

Mikäli opintojaksolla annettava tuki ei riitä, voi opiskelija hakeutua itsenäisesti tai ohjattuna vahvistamaan taitojaan erityisopettajan ohjaamaan pienryhmään. Ryhmässä opiskelija saa tukea ohjaajan lisäksi myös vertaisopiskelijoilta. Xamkin opiskelijoille on tarjolla esimerkiksi opiskelutaitojen vahvistamiseen ja keskittymisen taitoihin liittyviä ryhmiä.

Oppimista ja opiskelukykyä tukevia ryhmiä ja työpajoja voidaan järjestää myös opiskelijoiden tai henkilökunnan toiveiden perusteella jonkun tietyn teeman mukaan sekä kampuksilla että verkossa.

Pienryhmissä tuki ja asiantuntijan ohjaus kohdentuu samanaikaisesti useammalle opiskelijalle. Lisäksi oppimista tehostavat muiden opiskelijoiden kanssa jaetut kokemukset sekä toimivat käytännön vinkit. Monelle opiskelijalle on myös helpottavaa päästä jakamaan oppimiseen liittyviä, joskus kielteisiäkin tunteita sekä pulmia muiden kanssa. Lisäksi ryhmät tarjoavat mahdollisuuden tutustua muihin opiskelijoihin ja vahvistaa opintoihin kiinnittymistä.

Yksilöllistä ohjausta vahvistetussa tuessa

Tarvittaessa opiskelija voi hakeutua oppimiseen liittyvissä kysymyksissä erityisopettajan antamaan henkilökohtaiseen ohjaukseen. Keskustelussa opiskelija ja erityisopettaja arvioivat yhdessä tuen tarvetta ja pohtivat ratkaisuja opiskelijan tilanteeseen. Kokonaistilanteen kartoittamiseksi ja toimivien ratkaisujen löytämiseksi keskustelussa on hyvä olla mukana myös koulutuksen edustaja.

Erityisopettaja voi kirjata suosituksia yksilöllisistä opetusjärjestelyistä opiskelija- ja opintorekisterijärjestelmään eli Peppiin. Tarvittaessa tehdään myös yhteistyötä muiden toimijoiden, esimerkiksi Ylioppilaiden Terveydenhoitosäätiön eli YTHS:n, kanssa.

Tuen tarpeen arvioinnin lisäksi opiskelija voi sopia erityisopettajan kanssa ohjauskeskusteluja, joissa seurataan tukitoimien toteutumista tai tarvittaessa harjoitellaan opiskelussa tarvittavia taitoja.

Lopuksi

Oppimisen tuen toimintamallin kehittämistyö jatkuu edelleen tulevan lukuvuoden aikana. Toimintamallista ja tukimuodoista kerätään kokemusta ja palautetta, jonka pohjalta mallia ja tukimuotoja kehitetään joustavasti vastaamaan opiskelijoiden ja henkilökunnan tarpeita.

Oikea-aikaiset ja riittävät tukitoimet luovat edellytyksiä kaikkien opiskelijoiden oppimiselle. Xamkissa halutaan jatkossakin kehittää näitä matalan kynnyksen palveluita ja varmistaa, että ne ovat opiskelijoiden saatavilla.

Pin It on Pinterest