Moderni ihminen on luonut globaaleja, uskomattoman hienoja viestintäkeinoja. Ne mahdollistavat jatkuvan, yksityisen, yhteisöllisen ja hetkessä elävän viestinnän. Nykyaikainen viestintä antaa mahdollisuuden kaikille maailman ihmiselle tulla kuulluksi ja tuoda omat ajatuksensa kaikkien tietoon.
Tämän teknologisen viestinnän vallankumouksen tehdessään ihminen ei kuitenkaan ole muuttunut. Aivomme ovat edelleen samat vanhat ja kuvainnollisesti samassa tilanteessa kuin maapallon ikirouta – sulamispisteessä.
Sosiaaliset mediat, blogit, moninkertaistuneet ja kasvaneet mediat, lukemattomat televisiokanavat, videopalvelut ja internet kaatavat päähämme jatkuvalla syötöllä materiaalia ja on jo aiheellista kysyä – kenelle se kaikki on tuotettu ja kenelle se on tärkeää? Erityisesti sosiaalisen median mahdollistama viestitulva on lamaannuttava.
Kun jokaisella on mahdollisuus jakaa jokainen ajatuksensa, on syntynyt ajatusten inflaatio. Provokatiivinen arviomme on, että 99,99% ihmisten tuottamasta materiaalista ei ole kiinnostavaa tai tärkeää.
Miksi kukaan sitten viestii, jos oman äänen kuulumisen todennäköisyys on laskenut huomattavasti? Ehkä on niin, että useimmilla ei ole edes tarve saavuttaa suurta yleisöä. Ehkä joku jakaa ajatuksiaan vain omaksi, perheen ja ystävien iloksi.
Mekin tämän tekstin kirjoittajina viestimme, mutta kenet muka kuvittelemme tällä artikkelilla tavoittavan? Meidän pääsyymme kirjoittaa ovat tekstin luomisessa tapahtuva sosiaalinen tapahtuma, ajatusten vaihtaminen, osaamisen reflektointi ja sen todentaminen tekstissä.
Löydä autenttinen ilmeesi
Pyrimme uuden tekstin suunnittelussa aina löytämään molempia kiinnostavan kirjoitusaiheen ja lähestyä aihetta erilaisella, joskus jopa provosoivalla tavalla. Provosoiva ulosanti voi kuitenkin olla riskialtis. Kärkkäästi haastamalla voi päästä presidentiksi asti, mutta järkevää olisi kuitenkin pohtia, minkä jäljen jättää muihin ihmisiin.
Loppujen lopuksi kirjoittaja törmää lähes aina haasteeseen, että miten erottautua muista kirjoitustyylillään. Kenties ratkaisuna on vaan olla autenttinen ja tuoda tekstiin omat esimerkkinsä.
Antti on kesäkuun aikana ohjannut luovien alojen yrittäjiä työpajoissa, joissa ollaan opeteltu muista erottautumista pitchaamalla. Siinä oma esitettävä idea tai asia pyritään kertomaan mahdollisimman nopeasti ja selkeästi.
Ammattikirjallisuus ja internet ovat täynnä rakenteita, jotka tarjoavat vaihtoehtoja hyvän pitchauksen rakenteeseen. Hyvä teoreettinen rakenne tarjoaa aina hyvän pohjan, mutta muita kopioimalla ei erotu. Tässä voi siis toimia vinkkinä sama, kuin artikkelien kirjoittamisessa, ja pyrkiä pitchaamaan täysin omalla autenttisella tavallaan.
Antti lopettikin viimeisimmän työpajan kehottamalla yrittäjiä lähtemään mahdollisimman nopeasti kentälle kokeilemaan pitchauksessa esiteltyjä ideoitaan.
Ilman toimintaa pitchaus on pelkkää lyhyttä teatteria.
Kun kaikilla on käytössä samat keinot ja vain provosoimalla ja populistisilla keskustelun aloituksilla voidaan päästä esille – mihin päädymme, kun kaikki huutavat kilpaa? Kenenkään ääni ei kuulu ja maailmamme täyttyy melusta.
Toisaalta, jos internetissä on tekstiä ja kukaan ei lue sitä, onko tekstiä olemassa? Saattaa olla niin, että internetin vaikuttavimpia tekoja siirrytään tekemään oikeaan maailmaan. Tehdään ja annetaan muiden luoda keskustelu toiminnan ympärille – vaikka sitten valtaamaalla ajoväyliä.