Villa Mairea – huvilakaunotar mäntymetsän siimeksessä

Noormarkussa A. Ahlströmin ruukkikylän kainalossa sijaitseva Villa Mairea on Aino ja Alvar Aallon suunnittelema kokonaistaidetoeos.

Kokonaistaideteos

Villa Mairean patio.

Villa Mairea sijaitsee Noormarkussa A. Ahlströmin ruukkikylän läheisyydessä. Huvila on valmistunut vuonna 1939 Maire (o.s. Ahlström) ja Harry Gullichsenin edustuskodiksi, ja sen suunnittelijoina toimivat Alvar ja Aino Aalto. Villa Mairea on arkkitehtoninen kokonaistaideteos, joka on luokiteltu valtakunnallisesti merkittäväksi rakennetuksi kulttuuriympäristöksi (Museovirasto 2009).

Vierailimme kesäkuussa 2022 mieheni, restauroinnin koulutusvastaava Jari-Pekka Muotion kanssa Villa Maireassa A. Ahlströmin ruukkiviera ilun yhteydessä. Ruukkivierailusta voi lukea Xamk Next -verkkolehden artikkelista Ahlströmin ruukki – kiehtova kulttuurikohde Noormarkussa.

Villa Mairean synty

Sisäänkäynnin yksityiskohta.

Kuten Ahlströmien edellisetkin tehtaanpatruunasukupolvet, myös Maire ja Harry Gullichsen halusivat rakennuttaa itselleen ajanmukaisen edustuskodin. Gullichsenit ja Aallot olivat hyviä ystäviä, joten Villa Mairean suunnittelu lankesi luontevasti Aalloille. (Villa Mairea 2022.)

Heille suunnittelukohde tarjosi tilaisuuden tehdä vapaan kokeellista modernia suunnittelua. Kyseessä oli edustuskodin suunnittelu, mutta kaikessa haettiin käytännöllisyyttä ja luonnon- sekä ihmisläheistä kodikkuutta – Aaltojen funktionalististen periaatteiden mukaan. Alvar Aalto suunnitteli rakennuksen ja Aino Aalto sen sisustuksen. Aaltojen muotokieli sopi hyvin siihen, että Gullichsenit olivat taiteen suosioita, joita viehätti erityisesti puhdaspiirteinen modernistinen taide ja muodonanto. (Villa Mairea 2022.)

Villa Maireassa on esillä myös Aaltojen, Nils-Gustav Hahnin ja Maire Gullichsenin yhdessä laatiman funktionalismin manifestin mukaisia tuotteita, joita valmisti ja markkinoi heidän vuonna 1935 perustamansa yritys, Artek. Funktionalismin manifestin mukaan Artekin tarkoituksena oli ”harjoittaa huonekalujen kauppaa sekä näyttelyiden avulla ja muulla tavoin edistää nykyaikaista asuntokulttuuria”. (Artek 2004–2022.)

Alvar ja Aino Aallon arkkitehtoninen näkemys

Villa Mairean parveke.

Villa Maireassa vallitsee täydellinen arkkitehtoninen harmonia. Rakennuksen ulkoasu sointuu ympäröivään mäntymetsään saumattomasti. Sisäänkäynnin puuelementit toistavat metsän muotoja luoden visuaalisen jatkumon ulko- ja sisätilan välille.

Saman jatkumon kokee olohuoneen ja suurten ikkunoiden kautta sisäpihalle avautuvan näkymän sopusoinnussa. Olohuoneeseen astuttaessa huomio kiinnittyy kattoa kannattelevaan pilariin, joka antaa sekin vaikutelman puunrungosta. Kirjastohuoneen seinän orgaaniset muodot jatkavat tätä vaikutelmaa.

Luontoelementit näkyvät aaltomaisen tutuissa kaarevissa muodoissa, tilojen mitoitus ja käytännöllisyys ovat funktionaalisia. Kokonaisuus on helposti lähestyttävä ja ihmisen kokoinen. Olohuoneen jatkumona olevassa musiikkihuoneessa katse kiinnittyy hulppeaan Poul Henningsenin suunnittelemaan flyygeliin, jonka kannelle ei voi laskea viinilasia. Flyygeli on rakennettu lasista, metallista ja nahasta. Koneisto näkyy kannen läpi. (Lähde 2018.)

Villa Mairean ruokasali on viihtymiskeidas ja keittiö niin kodikas ja ajaton, että se on rakennusaikansa asussa edelleen käytössä, lukuun ottamatta keittiökoneistusta.

Taidetta ja tilaelämyksiä

Villa Mairean uima-allas.

Maire Gullichsen oli taidekeräilijä, joten Villa Maireassa on nähtävillä lukuisia taideaarteita, jotka on alun perin hankittu juuri kyseiselle paikalleen. Nähtävillä on niin Pablo Picasson grafiikanvedoksia kuin esimerkiksi takan viereen sijoitettu ja Villa Mairean tärkeimmäksi teoksesi luonnehdittu Juan Grisin Keltainen kitara -maalaus, jonka Maire Gullichsen osti kokonaisen maatilan myyntihinnalla.

Huomion arvoista on, että Maire Gullichsen testamenttasi lähes koko suomalaisen taiteen kokoelmansa Porin kaupungille, sillä ehdolla, että Poriin perustetaan taidemuseo. Näin tehtiin, ja Maire Gullichsenin kokoelma onkin Porin taidemuseon pysyvän näyttelyn ydin. Villa Maireaan jäi kuitenkin yksi Helene Schjerfbeckin teos.

Ulko-ovi – talon kädenpuristus

Villa Maireassa on mahdollista vierailla vain ensimmäisessä kerroksessa sekä pohjakerroksen museokaupassa, ja luonnollisestikin huvilan ympäristössä, josta etenkin sisäpiha munuaisen muotoisine uima-altaineen ja viihdyttävine patioineen on näkemisen arvoinen.

Huvila on kokonaisuudessaan omistajien käytössä, ja toinen kerros, jossa sijaitsevat makuuhuoneet, on vierailijoilta suljettu. Koska kyseessä on asuttu rakennus, on vierailukäynnit varattava etukäteen ja vierailijoiden määrä on myös rajoitettu kahteenkymmeneen kerrallaan. Varsin usein yhdelle vierailulle osallistuu vain muutama ihminen, kuten meidänkin vierailullamme.

Villa Mairea on yksi Suomen ja ehkä jopa maailman kiinnostavimmista arkkitehtuurikohteista. Huvilan tunnelma ja yksityiskohtien harmonia jättää pysyvän jäljen verkkokalvoille ja sieluun. Vierailua tähän kohteeseen, kuten myös koko Noormarkun ruukkialueelle voi suositella lämpimästi. Artikkelin kuvat ovat Villa Mairean ulkotiloista, sillä sisällä kuvaaminen on kielletty.

Lähteet

Artek. 2004–2022. Finnish Design Shop. Pieces of Nordic Happiness. Saatavissa: https://www.finnishdesignshop.fi/fi-fi/valmistaja/artek [viitattu 22.9.2022].

Lähde, M. 2018. Alvar Aallon jalanjäljillä – Villa Mairea. Saatavissa: https://www.cocovisio.fi/2018/07/18/alvar-aallon-jalanjaljilla-villa-mairea/ [viitattu 22.9.2022].

Museovirasto 2009. Valtakunnallisesti merkittävät rakennetut kulttuuriympäristöt. Noormarkun ruukin ja Ahlström-yhtiön rakennukset. Saatavissa: http://www.rky.fi/read/asp/r_kohde_det.aspx?KOHDE_ID=907 [viitattu 14.9.2022].

Villa Mairea. 2022. Alvar Aalto Route. 20th Century Architecture and Design. Saatavissa: https://visit.alvaraalto.fi/fi/kohteet/villa-mairea/ [viitattu 22.9.2022].

Pin It on Pinterest