KymiRing-alueen esittely mobiiliin

Kymiring -markkerin testailu menossa.

Eräänä päivänä tulla tupsahti kutsu Kymiring Hackathon kilpailuun. Ja siitä se sitten lähti..

Kävimme KymiRing-projektitiimiimme valikoituneella opiskelijaporukalla ensimmäisessä hackathon -tapahtumassa marraskuussa, jossa piti ideoida kuinka lisätä Haminan tulevan lippupuiston kiinnostavuutta digitaalisien sovelluksien avulla.

Ensikertalaisina emme edes tienneet silloin mistä oli kyse, mutta rohkeasti vain menimme kohti uusia kokemuksia. Lopputuloksena oli tiukan kilpailun jälkeen toinen sija. Tämä oli ensimmäinen kosketus AR-maailmaan.

Augmented reality (AR) käsittää digitaalisen objektin lisäämisen todelliseen näkymään mobiililaitteen kameran ja näytön avulla. Kutsu Kymiring hackathoniin tuntuikin järkevältä seuraavalta projektilta. Mehän teimme jo yhden, niin miksi ei toistakin. Taisimme ajatella, että hommahan on jo edellisen perusteella Almost Ready, eli ei kun mukaan vaan.

Lisättyä todellisuutta

Ideoimme AR-tekniikan hyödyntämistä KymiRing-alueen markkinoinnissa. Mikä sen hienompaa kuin voi mahdollisille uusille asiakkaille esitellä rata-aluetta uudella tekniikalla, jolla pääsee tarkastelemaan kohdetta millä vain mobiililaitteella. Meidän ideamme pääsi kuin pääsikin yhdeksi voittajista! Ja ei kun toteuttamaan hyvää ideaa. Hyvin nopeasti kuitenkin tuli selväksi ettei se nyt niin almost ready ollutkaan. Idea oli valmis ja toimiva, mutta toteutus onkin hankalampi.

KymiRing, tuleva moottoriurheilukeskus Kouvolan kupeessa, on alueeltaan suuri. Arkkitehtitoimisto teki alueesta 3D-mallin, joka oli tarkoitus saada näyttävästi AR-tekniikalla näkyviin kaikissa mobiililaitteissa. Haminan lippupuiston projektissa käytettävä ohjelmisto joutui siis romukoppaan ja työ oli aloitettava täysin alusta. Suurin osa ryhmästämme on ensimmäisen vuoden opiskelijoita joten ohjelmointi ei ollut vielä kovinkaan hyvällä pohjalla. Internetin pitkällisen selaamisen jälkeen löytyi mahdollinen sovelluspohja, jonka pitäisi kyetä käsittelemään suuriakin 3D-malleja. Löytyin vain pohja, ei mitään valmiina, mitenkäs muutenkaan.

Aikaa meillä oli projektin toteuttamiseen huhtikuun loppuun saakka. Alussa tuntui, että aikaahan on yllin kyllin, kun saatiin valmis 3D-mallikin käyttöön. 3D-malli kuitenkaan suostunut toimimaan suuren kokonsa takia. Ei siis ollut valmista malliakaan, oli vain idea. Ryhmäläisten osaaminen oli onneksi sen verran monialainen, että voitiin jakaa tehtävät jokaisen osaamisen mukaan.

Osa tiimistämme alkoi käsitellä 3D-mallia sopivampaan muotoon ja pienentämään sen kokoa. Osa taas alkoi tutkia, miten saadaan toimiva koodi ja osa järjestämään serveriä, johon valmis tuotos saataisiin. Toteutus oli tarkoitus saada nettisivulla toimivaksi, jotta sitä voi hyödyntää missä vain laitteesta riippumatta.

3D-malli pieneni viikko viikolta, mutta ei riittävästi. Viimeisen viikon aikana mallin koko oli kutistunut 128 megasta 28 megaan, jolloin mobiliilaitteet suostuivat sitä hyvin pyörittämään eikä latausaika ollut häiritsevät pitkä. Saimme myös vihdoin viimein koodin toimimaan niin että kännykän tai tabletin kameralla Kymiring logoa katsomalla ilmestyi Kymiring 3D-malli näyttävästi näytölle.

Jee! Sehän toimii! Pienien hienosäätöjen jälkeen olimme valmiita esittelytilaisuuteen.

Aktivointitägin eli Kymiring-logon printtasimme käyntikortteihin, joita jaoimme tuomaristolle. Esityksen jälkeen jännitti, toimiiko tämä tuomariston laitteilla. Ja toimiihan se! Mukavaa oli katsella, kun tuotoksestamme oltiin innoissaan.

Augmented Reality on melko uutta. Mahdollisuuksia tekniikan käytöllä on paljon, etenkin markkinoinnin työkaluna. Sitä, miten AR-tekniikkaa aletaan hyödyntää tulevaisuudessa ei vielä tiedetä. Tekniikan täytyy kehittyä yksinkertaisemmaksi toteuttaa, jotta sen käyttäminen yleistyy. Tuleva 5G-verkko muuttaa tilannetta, silloin käytettävän objektin koolla ei ole niin suurta merkitystä suuren siirtonopeuden ansiosta.

Opimme, että aina kannattaa lähteä yrittämään ja oppimaan uutta. Hackathon-tapahtumat ovat erinomainen tapa saada uusia kontakteja, laittaa oma osaaminen likoon ja kokeilla omien ideoiden toimivuutta käytännössä. Rohkeasti mukaan vaan!

Projektitiimin jäsenet:

  • Ronny Bäckman
  • Janne Kankala
  • Lassi Niemi
  • Jani Hellberg
  • Santtu Vesanen

 

”Tehoa kansainväliseen tapahtumamarkkinointiin” -hankkeen toteuttaa Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu 1.8.2017–30.6.2018 ja sitä rahoittaa Kymenlaakson liitto sekä Kouvolan kaupunki.

Pin It on Pinterest