Opettajavaihdossa ja kansainvälistä yhteistyötä vahvistamassa Rijekassa

Rijeka on Kroatian suurin satamakaupunki. Kaupungin ulkopuolelta löytyvät upeat rannat ja maisemat.

Xamkin opettajat Sara Czabai ja Päivi Korhonen tekivät vierailun Kroatiaan.

Rijekan yliopisto on vanha perinteikäs oppilaitos, joka koostuu yhdeksästä erillisistä yksiköistä, joista yksi on liiketalouden yksikkö. Yliopistolla opiskelee 17 000 opiskelijaa. Kuvassa Sara Czabai (Xamk), Cristina Kastelan (EFR), Päivi Korhonen (Xamk) ja Daniela Kruciz (EFR).

Yhteistyömme kroatialaisten Daniela Krucizin (italian opettaja) ja Kristina Kastelanin (englannin opettaja) kanssa sai alkunsa syksyllä 2017, jolloin rijekalaiset kollegamme Ekonomiski Fakultet Rijeka-yksiköstä vierailivat Kouvolan kampuksella. Toukokuussa 2018 oli vastavierailun aika.

Rijeka on Kroatian suurin satamakaupunki, mikä näkyy keskustassa: rantaviivaa ”koristavat” nostokurjet, satama-altaat ja venesatamat. Itse ydinkeskusta on melko karu. Liiketalouden osasto on lyhyen kävelymatkan päässä ydinkeskustan Korzo-ostoskadusta.

Vaikka meillä kävi tuuri ja vettä satoi vain kerran, Rijeka on yllättävällä tavalla Euroopan kolmanneksi sateisin kaupunki. Se näkyi myös siitä, että ihmisillä oli sateenvarjot kädessä (”just in case”) joka päivä.

Xamkin esittelytilaisuudessa oli noin neljäkymmentä energistä ja aktiivista ensimmäisen vuoden opiskelijaa. Suomesta he tiesivät, että maamme on kuuluista Nokian kännyköistä (!), koulujärjestelmämme erinomaisuudesta, Lapista ja kylmyydestä, kuinkas muutenkaan! Luento herätti mielenkiintoa ja muutamia kysymyksiäkin. Uskoisimme, että saatamme jopa saada muutaman kroatialaisen vaihto-opiskelijan Xamkiin lähivuosina.

Rijekassa tapasimme myös Tomislav Galovicin, joka osallistui vuonna 2016 kansainvälisyysviikon ohjelmaan Kouvolassa. Hän muisteli lämmöllä kollegoitamme, joita oli tavannut sekä Suomessa, että Kroatiassa: Esko Ahola, Hugh Clack ja Ksenia Sharapova muutamia mainitaksemme.

Kampuksena koko maailma – kroatialais-suomalaista yhteisopettajuutta

Matkan aikana suunnittelimme yhteisopettajuutta italian opintojaksoilla ja opiskelijoiden mahdollisuutta yhteisopiskeluun akselilla Kouvola-Rijeka. Xamkissa käytetään AC-yhteyttä verkko-opintojaksoilla ja kielten kontaktitunneilta avataan usein AC-yhteys sellaisille opiskelijoille, joilla ei ole mahdollisuus tulla oppitunnille. Kokemusta siis verkkovälineiden käytöstä on!

Ensimmäisen vuoden opiskelijoita auditoriossa kuulemassa oppilaitoksestamme sekä Suomen ihmeellisyyksistä!

Keskusteluiden jälkeen selvisi kuitenkin, että innokkuutta tämän tyyppiseen toimintaan kroatialaisilla olisi paljonkin mutta haasteeksi saattaa muodostua kroatialaisten laitekanta ja erityisesti oppilaitoksen puutteelliset WIFI-yhteydet ja opiskelijoilla itselläänkään on harvoin rajoittamaton netti. Päätimme kuitenkin kokeilla yhteyksiä ja kehittää yhteisopettajuutta ja italian kielen opiskelijoiden yhdistämistä verkossa.

Aiomme perustaa alkeet-ryhmälle oman Youtube-työkanavan sekä Facebook-sivun, jossa voimme jakaa italian oppimateriaalia ja opiskelijat voivat tuottaa sisältöä ja jakaa sitä avoimesti verkossa. Tavoite on myös liittää kroatialaiset opiskelijat Moodle-alustallemme, jota voimme käyttää samaa ”kotipesänä” italia 2 -opintojaksolla.

Rijekassa keskustelimme myös opiskelijavaihdosta. Pohdimme yhteistyökumppaniemme kanssa, miten pystyisimme madaltamaan kroatialaisten opiskelijoiden kynnystä hakea vaihtoon meille Xamkiin. Sasa Zikovic (varadekaani) ja Ivan Grzeta (apulaisprofessori) kertoivat, että haaste on juuri Rijekan yliopiston tietynlaisessa jäykkyydessä ulkomaisten vaihtoyksiköiden ohjelman ja hyväksilukujen suhteen.

Ulkomailla suoritettujen tulee olla hyvin samanlaiset heidän opintojaksojensa sisältöjen kanssa. Kuulimme, että kroatialaisilla ei ole tapana lähteä ulkomaille vaihtoon ja yleensä vain parhaille opiskelijoille annetaan se mahdollisuus.

Läpinäkyvyys ja opiskelijoiden ranking-lista hämmästytti!

Sara Czabai esittelee Xamkia ja Päivi Korhonen kertoo kielitarjonnasta Xamkissa.

Daniela Kruzicin oppitunneilla oli suulliset kokeet, joissa pääsin olemaan mukana ”apuopettajana”. Teemoina B1 tason ryhmällä oli: rekrytointi, logistiikka, yritysmuodot ja tapahtumajärjestämisen osalta messujärjestelyt. Olimme suunnitelleet kysymyspatteriston etukäteen ja esitimme niitä kokeeseen osallistuville vuorotellen.

Opiskelijat ottivat ”ulkopuoliset” tarkkailijan hyvin vastaan ja kerroinkin heille heti aluksi, että en osallistu numeeriseen arviointiin. Opiskelijat saivat 2-5 hengen ryhmissä 30 minuuttia aikaa vastata kysymyksiin vuorotellen. Erikoista kokeessa ja arvioinnissa oli, että kaikkien kokeeseen osallistuvien kaikki arvosanat näkyivät ”screenilla”. Erityisesti hämmästytti, että opiskelijat oli laitettu paremmuusjärjestykseen.

Näkemiin Kroatia ja Rijeka!

Yhteistyömme kroatialaisten kanssa jatkunee toivottavasti yhtä vilkkaast tulevaisuudessakin. Marraskuussa 2018 järjestetään Global Entrepreneurship Week tuo vieraaksemme kansainvälisen IB&M -yhteistyöverkoston jäseniä, joista yksi aktiivinen toimija on University of Rijeka.

Matkan paras anti meille oli tutustua kroatialaisen oppilaitoksen erilaiseen oppimiskulttuuriin, kuin Xamk:ssa, verkostoituminen sekä jo luotujen kontaktien vahvistaminen.

Suosittelemme Rijekan yliopiston liiketalouden osastoa niin opettaja- kuin opiskelijavaihtoonkin.

Pin It on Pinterest