Suomen Tulevaisuuden tekijät -pelin tavoitteena ei ole ainoastaan viihdyttää, vaan myös edistää yhteisöllisyyttä ja innostaa pelaajia verkostoitumaan sekä pelin sisällä että sen ulkopuolella. Peli kehitettiin osana Tulevaisuuden kestävä hyvinvointitapahtuman iltatilaisuutta marraskuussa 2023.
Peli oli osa kokonaista elämysiltaa, joka alkoi yhteistyökumppaneiden puheenvuoroilla ja Sodan ja Rauhan keskus Muistin vaikuttavalla puheenvuorolla. Tämä Mikko Siitosen luoma luovia menetelmiä käyttävä puheenvuoro loi pelaajille vankan tarinallisen pohjan, joka ohjaa heidät kohti pelin haasteita ja tehtäviä.
Illan aikana pelaajat pääsivät nauttimaan herkullisesta kolmen ruokalajin illallisesta samalla pelaten strategiapeliä, jonka nimeksi muotoutui Suomen Tulevaisuuden tekijät.
Pelin sisältö yhdisti faktaa ja fiktiota. Suomen maakunnat olivat tehty peliin erilaisiksi ja maakuntien taustatarinoihin haettiin historiasta vaikutteita.
Esimerkiksi Lapin maakunnassa pelaajat kohtaavat vaikeuksia sotavaurioiden ja väestömuutosten vuoksi, kun taas Itä-Suomen maakunta taistelee kaupunkituhojen ja resurssipulan keskellä. Suur-Pertunmaan maakunnassa pelaajat joutuvat kohtaamaan autioitumisen ja villieläinten vaikutukset, kun taas Suur-Rannikkomaakunta kamppailee vuorovaikutuksen vähenemisen ja tuhojen kanssa.
Pelissä jokainen maakunta on omanlaisensa tarina, ja pelaajat edustavat niitä pöytäseurueina. Lisäksi yksi pöytä toimi Suomen hallituksena. He tekevät valintoja, suorittavat tehtäviä ja keräävät resursseja, joiden avulla he rakentavat fiktiivistä Suomea toimivaksi yhteiskunnaksi sodan jälkeen.
Koko pelikokemus on suunniteltu innostavaksi ja aktivoivaksi, antaen pelaajille mahdollisuuden vaikuttaa Suomen tulevaisuuteen yhdessä.
Suomen Tulevaisuuden tekijät ei ole pelkkä peli vaan myös yhteisöllinen tapahtuma, joka rohkaisee ihmisiä luomaan uusia yhteyksiä ja mahdollisesti kehittämään uudenlaista yhteistyötä.
Tarinankerronta ja pakopelitehtävät yhdistyvät luomaan elämyksen, joka jää pelaajien mieleen pitkäksi aikaa. Tämä pelikonsepti ei vain viihdytä, vaan se innostaa, opettaa ja luo yhteyksiä, mikä tekee siitä poikkeuksellisen ja houkuttelevan uuden sukupolven pelikokemuksena.
Pelikokonaisuus tuotettiin opiskelijayhteistyönä ja illan elämyksestä saatiin paljon hyvää palautetta osallistujilta.