Monet 2000-luvun alussa lapsuutensa viettäneet muistavat varmaan hyvin Habbo Hotellin. Kyseessä on virtuaalinen hotelli, johon käyttäjän on mahdollista laatia itselleen oma hahmo. Omalla hahmolla on mahdollista seikkailla läpi lukuisten hotellihuoneiden tavaten muita käyttäjiä. Hotellissa käyttäjän on myös mahdollisuus rakentaa ja sisustaa omia huoneita. OOO-hankeen yhtenä tavoitteena on tukea opiskelukulttuuria verkossa ja kampuksilla. Ajatuksesta innostuneena hanke päätti yhdessä opiskelijoiden kanssa toteuttaa Approt Habbossa eli Habbrot.
Approt? Habbo hotellissa?
Approt ovat hyvin tyypillinen tapahtuma korkeakouluopiskelijoille. Kyseessä on baarikierros, jossa osallistujan on tarkoitus kerätä itselleen rasteja pääsääntöisesti ostamalla joko alkoholillisia tai alkoholittomia tuotteita ennalta nimetyistä ravintoloista. Osallistujalle on ennalta määritelty kerättävien rastien määrä, sillä tämän perusteella osallistujan on mahdollista saada itselleen suoritusmerkki. Mikkelin kampuksella Hallituskadun approilla on myös ollut tapana, että rastin on mahdollista saada myös suorittamalla erilaisia tehtävärasteja eri ravintoloissa.
Pandemia-ajan myötä syntyi ajatus: Voisiko approt toteuttaa jotenkin myös etänä? Esimerkiksi vaikkapa Habbossa? Verkossa rastit voisi suorittaa tietysti ainoastaan tehtävien avulla. Tästä syntyikin ajatus järjestää approt Habbossa. Hanke sai avukseen pari innokasta opiskelijaa, jotka toteuttivat tapahtumaa varten rakentamisen ja muun teknisen toteutuksen esimerkiksi approrastit. Apuna opiskelijoilla oli myös Habbon henkilökuntaa. Hanke tuli opiskelijoita viestimällä tapahtumasta.
Tietokilpailuja sekä temppuratoja
Tapahtuma oli rakennettu hotelliin siten, että osallistujat pääsivät pääaulan kautta rastihuoneisiin, joita oli rakennettu yhteensä neljä. (Kuva 1.) Jokaisesta suoritetusta rastista osallistuja sai yhden sanan kerrallaan. Lopuksi tehtävänä oli yhdistää annetut sanat lauseeksi, jonka avulla oli mahdollista lunastaa jatkohuoneessa itselleen haalarimerkki haalareiden koristeeksi.
Ensimmäinen rata oli temppurata, jossa osallistujan tuli liikkua huoneeseen rakennettu rata putoamatta radalta pois. (Kuva 2.) Jos hahmo putosi radalta, joutui aloittamaan radan alusta. Suorittamista hankaloitti rollerit, jotka liikuttavat hahmoa eteenpäin ennalta asetettuun suuntaan.
Toisena ratana oli teleportti-huone, jossa tavoitteena oli päästä teleporttien avulla huoneen keskellä olevaan neliöön. (Kuva 3.) Tämä vaati käyttäjältä kärsivällisyyttä, sillä osallistujalla ei ollut etukäteen tietoa, mihin kohtaan teleportti huoneessa vie ja millä teleportilla oli mahdollista päästä keskelle huonetta. Toisilla käyttäjillä oli parempi tuuri, he pääsivät vain muutamilla klikkauksilla. Osa puolestaan naputteli useita minuutteja huoneessa päästäkseen keskelle oikean teleportin avulla.
Kolmantena huoneena oli ankkarata, jossa osallistujan tavoitteena oli siirtää ankka aloituspaikasta annettuun lopetuspaikkaan. (Kuva 4.)
Ankkaa oli mahdollista siirtää ohjatusti siirtämällä omaa hahmoa eri nuolien päälle, jolloin ankka liikkui radalla toivottuun suuntaan.
Radan suorittamisessa oli ennalta määrätty aikaraja.
Neljäntenä ratana oli approjen teemaan, pääsiäiseen, liittyvä tietovisa. (Kuva 5.) Osallistujat etenivät radalla vastaten erilaisiin pääsiäisteemaisiin kysymyksiin. Kysymyksiä oli yhteensä kaksitoista ja apua suorittamiseen sai halutessaan järjestäjiltä.
Yhteisöllisyyden kipinää läpi illan
Porukkaa virtasi tapahtuman ajan hyvää tahtia eri huoneissa. Paikalla oli niin Xamkin kuin muidenkin korkeakoulujen opiskelijoita. Lisäksi tapahtumaan eksyi myös ulkopuolisia, ei korkeakouluopiskelijoita. Tästä huolimatta läpi illan oli mahdollista aistia yhteisöllisyyden tunnetta. Osallistujat jakoivat omia opiskelumuistojaan, kokemuksia omista koulutusaloistaan sekä vertailivat mm. opiskelijahaalareiden värejä.
Ilta huipentui tapahtuman jatkohuoneeseen, johon tapahtumaväkeä kertyi parhaimmillaan lähes 140 henkilöä. (Kuva 6.) Kellon lyödessä 20:00 huoneeseen saapui kymmenittäin hahmoja, jotka alkoivat kilpaa lausumaan salaista lausetta: ”Vitsa sulle, merkki mulle!”. (Kuva 7.) Monella hahmolla sama tavoite mielessä: napata itselleen digitaalinen merkki muistoksi tapahtumasta, sekä tilata tapahtuman haalarimerkin. Tämän jälkeen osallistujat jäivät tanssimaan tanssilattialle ja nauttimaan kuplamehua pöytiin.
Kaiken kaikkiaan tapahtuma oli onnistunut kokemus. Pienistä teknisistä ongelmista huolimatta rastit sujuivat erittäin hyvin ja osallistujat tuntuivat viihtyvän tapahtumassa. Habbo Hotel mahdollistaa mainiosti matalalla kynnyksellä yhteisöllisyyttä tukevan toiminnan.
Habbon julkaisema uutinen aiheesta:
https://www.habbo.fi/community/article/9898/habbion-ensimmaiset-habbrot
Lisää OOO-hankkeesta:
https://www.xamk.fi/tutkimus-ja-kehitys/ooo-hanke/