Kestävä kehitys on noussut keskeiseksi teemaksi liike-elämässä ja yhteiskunnassa yleisesti. Yhä useammat yritykset ja organisaatiot pyrkivät edistämään kestävää kehitystä toiminnassaan, mutta samalla monet jatkavat perinteenä pitämäänsä käytäntöä: tavaroiden antamista liike- ja mainoslahjoina.
Kuitenkin erilaisten tavaroiden antaminen liikelahjana edistää osaltaan kulutuskulttuuria, joka on usein haitallista ympäristölle. Tavaroiden valmistaminen kuluttaa luonnonvaroja ja energiaa.
Varsinkin pienemmät ja halvemmat mainoslahjat tuotetaan usein kaukana asiakkaasta, pienempien materiaali- ja työvoimakustannusten maissa. Näin rahaa ja energiaa kuluu myös logistiikassa, kun tavaroita kuljetetaan tehtaalta varastoihin ja sieltä asiakkaalle.
Tuotteet voivat usein olla myös geneeristä bulkkitavaraa, jota vastaanottaja ei aidosti halua ja tarvitse. Tällöin käy helposti niin, että lahjan saajalle jää vain vastuu tavaran oikeaoppisesta kierrättämisestä. Tällöin lahjasta on saajalleen enemmän harmia kuin iloa.
Mahdollisuus edelläkävijyyteen
Myös Xamk haluaa olla toiminnassaan vastuullinen ja kestävä. Xamk ottikin käyttöön ammattikorkeakoulujen yhteisen kestävän kehityksen ja vastuullisuuden ohjelman vuonna 2020. Xamk myös hyväksyttiin mukaan YK:n Global Compact -yritysvastuualoitteeseen ensimmäisenä suomalaisena korkeakouluna. Tavoitteena on olla kestävä, vastuullinen ja hiilineutraali ammattikorkeakoulu vuoteen 2030 mennessä.
Kuitenkin myös Xamkissa perinteiset liikelahjat ovat kysyttyjä ja niitä viedään niin kotimaan vierailuille kuin ulkomaan ekskursioille säännöllisesti.
Tulevaisuuteen katsovana korkeakouluna Xamkilla olisikin mahtava tilaisuus toimia suunnannäyttäjänä ja ideoida uusia tapoja muistaa yhteistyökumppaneita!
Mitä muuta lahja voisi olla?
Useimmissa kulttuureissa vierailulle saapuminen tyhjin käsin koetaan töykeäksi – ja myös vieraisille meneminen ilman lahjaa tuntuu ajatuksena hankalalta.
Perinteisesti liikelahjat ovat olleet esimerkiksi juomapulloja, mukeja, mainostekstiilejä, avaimenperiä, toimistotarvikkeita tai vaikkapa kangaskasseja. Vaikka niihin olisikin painettu yrityksen logo, ne ovat silti persoonattomia.
Voisiko niiden tilalle keksiä jotain, joka kertoisi yrityksestä ja sen arvoista ja liittyisi sen toimintaan?
Yksi monella alalla toimiva vaihtoehto voisi olla etsiä yrityksen arvoihin liittyvä hyväntekeväisyyskohde ja lahjoittaa vuoden liikelahjabudjetti sen toimintaan. Vierailulle mennessä voisi viedä mukanaan tyylikkäästi suunnitellun postikortin, jossa kerrottaisiin lahjoituksesta ja siitä, miten se liittyy yrityksen arvoihin.
Xamkin tapauksessa lahjana voisi olla vaikkapa aineeton lahja – lahjakortti Suomen suurimman avoimen ammattikorkeakoulun tarjontaan esittelisi toimintaamme mitä parhaiten!
Xamkin koulutuksista löytyy tuhansittain tulevaisuuden ammattilaisia, joiden osaamista voisi myös hyödyntää. Vaikkapa biotuotemuotoilun opiskelijat voisivat suunnitella ja valmistaa ekologisia, elinkaariajattelua toteuttavia, uniikkeja ja käytännöllisiä lahjoja, joiden ympäristövaikutus olisi todennäköisesti pienempi kuin massatuotantona tuotetun lahjan – ja sen vastaanottajalle tuottama ilo ja ihailu vastaavasti takuuvarmasti moninkertainen!
Ajatus on tärkein
Usein sanotaan, että lahjoja antaessa ajatus on tärkein, ja se sopii hyvin myös liikelahjoihin – on tärkeää miettiä, millainen lahja toimii kullekin kohderyhmälle ja kuhunkin kulttuuriin.
Ulkomaille ei välttämättä kannata lähteä matkalaukku täynnä lakupusseja, mutta kotimaassa se on yleensä turvallinen valinta. Joillekin kohderyhmille opiskelijoiden suunnittelema lääkedosetti ei ole hyvä lahja, mutta löytyypä niitäkin, joille se on suorastaan nappi valinta (pun intended).
Maailma ja sen vakiintuneet käytännöt muuttuvat hitaasti, mutta ensimmäinen askel tiellä vastuullisempaan liikelahjomiseen voisin hyvinkin olla vähemmän ja ajatuksella.