Xamkin ja Kinnon yhteistyöllä kehitettiin Kouvolan ydinkeskustaa

Kaupan rakenne on uudistumassa. Uudistukseen vaikuttavat jo lisääntyvät verkkokaupat, logistiikan ja dataverkkojen kehittyminen, mobiililaitteiden lisääntyminen, automatisointi, sosiaalinen media sekä kuluttajakäyttäytyminen.

Vapaisiin liiketiloihin on jo pitkään perustettu kirpputoreja ja myöhemmin PopUp – toiminta on lisääntynyt. Kouvola Innovation Oy (Kinno) pyrkii seuraamaan myös maailmalla nousevia trendejä sekä tukemaan yrittäjälähtöisiä kokeiluja. Maailmalta löytyy erilaisia Showroom – toteutuksia.

Manski Showroomissa opitaan yhdessä tekemällä

Yhteisöllisessä työtilassa, Hub Kouvola Viiraamossa, kahvitaukokeskustelujen pohjalta Kouvola Innovation Oy ja Noheva Luova OSK käynnistivät kesällä 2017 ensimmäisen yritysten yhteiskassakokeilun, johon saatiin mukaan yli 20 kouvolalaista yritystä.

Osa yrityksistä aktivoitui Xamkin ESR -rahoitteisen ”Vertaiskehittäminen kaupan ja palvelualan yritysten uudistamisessa” -hankkeen kautta. Hanke oli tärkeässä roolissa molemmissa vuonna 2017 toteutetuissa Manski Showroom -kokeiluissa tarjoten hankerahoituksesta markkinointitukea Manski Showroom -konseptille.

Pohjana molemmille kokeiluille oli Kalajoella toiminut keskustan yrittäjien Pop-Up Outlet -myymälä, joka oli Kalajoen Yrittäjät ry projekti. Xamk Business Akatemia -hankkeessa tehtiin vuonna 2016 kysely Kalajoen toiminnan kokemuksista vertaisoppimisena.

Tärkeimpänä tavoitteena oli testata, kuinka eri toimialojen yrityksien tuotteista näyttävästi aseteltu yhden kassan kauppa toimisi keskustan vapaassa liiketilassa. Liikkeestä haluttiin näyttävä ja mukaan saatiin sisustusarkkitehti opiskelijoita Xamkista. Kokeilu oli tehtävä kustannustehokkaasti uusilla moderneilla ideoilla höystettynä.

Samalla kun haluttiin oppia uudenlaisesta liikkeiden yhteistyöstä, niin lähestymiskulmiksi otettiin myös tulevaisuuden kannalta tärkeä kiertotalous vintage-tuotteiden sekä monipuolisen lähituotannon kautta.

Tavoite asetettu Kouvolan supervuoteen 2019

Showroom -kaupassa on useita hyötyjä. Asiakkaat pystyvät tutustumaan useiden liikkeiden tarjonnan muodostamaan kokonaisuuteen yhdessä paikassa. Showroom toimii mainoskanavana näyttävän esillepanon ansiosta. Yhteisesti pystytään pidentämään aukioloa vaatimatta yrittäjien omaa läsnäoloa. Hyvin tärkeätä on se, että Showroomissa asiakas voi tehdä ostoksia. Tärkeätä on myös, että näin saadaan tyhjänä seisova liiketila hyödylliseen käyttöön ja samalla parannetaan kaupunkikuvaa.

Manski Showroomien lähtöajatuksena on ollut yhteistoiminnan opettelemista ja yhteistyön lisäämistä vuoden 2019 Kouvolan Asuntomessuja ajatellen. Tällainen konsepti voi hyvinkin olla pohjana kouvolalaisten yrityksien ja palveluiden osallistumiseen messualueella. Lisäksi erilaisia yhteiskokeiluja voi hyvinkin löytyä Kouvolan keskustoista messuvuonna.

Osa yhteiskaupoista voivat olla tulevaisuuden tapa kivijalkakaupalla vastata kiristyvään kilpailuun. Nykyiset kassajärjestelmät mahdollistavat myös verkkokaupan kytkemisen tällaiseen palvelukokonaisuuteen.

Onko Manski Showroom tulevien kivijalkakauppojen esikuva? Sen aika näyttää. Kokeilut ovat osoittaneet, että toteutus vaatii kaikilta osallistujilta sinällään varsin helposta osallistumisesta huolimatta aktiivista paneutumista.

Hyödyt lisääntyvät, kun kaikki yritykset huolehtivat aktiivisesta tiedottamisesta omissa some-kanavissaan. Näyttävyys on Showroomin vahvuus, mutta tuotteiden helposta ostettavuudesta tulee huolehtia. On myös tärkeätä päättää, kenellä on viimeinen sana ristiriitatilanteissa.

Yhteispeli ja avoimuudella on suuri merkitys keskinäisen luottamuksen syntymiseen. Yhdessä tekemisen ilo ja uusien tuttavuuksien löytäminen antavat lisäarvoa mahdollisen lisätienistin lisäksi.

Pin It on Pinterest