Uudistimme vuonna 2019 Xamkin kaikkien koulutusten opetussuunnitelmat. Tavoitteena oli tehostaa koulutusten välistä synergiaa ja mahdollistaa Xamkin strategian mukainen tulevaisuussuuntautunut koulutus.
Hyödynsimme uudistuksessa yhteistoiminnallista työskentelyä. Johdon työpajat varmistivat yhteiset tavoitteet ja tunnistivat synergian mahdollisuuksia. Tulevaisuuspajat loivat kuvaa tulevaisuuden tarpeista yhdessä työelämän ja opiskelijoiden kanssa. Opiskelijakeskeisyys-työpajat jakoivat hyviä käytäntöjä sekä vahvistivat opiskelijaymmärrystä palvelumuotoilun ja draaman menetelmin.
Uudistuksen tuloksena entistä joustavampaa opiskelua
Tuloksena syntyi kaikille koulutuksille yhteisiä, eri laajuisia opintojaksoja ja -kokonaisuuksia. Ne mahdollistavat opettajien välisen yhteistyön opiskelusisältöjen ja -menetelmien kehittämisessä sekä luovat yhdenvertaisuutta kampusten ja koulutusten välille. Opiskelijoille uudistus tuo joustavuutta opintojen suunnitteluun ja mahdollistaa myös verkko-opiskelun ja vaihtoehtoiset opintopolut.
Uudistuksen seurauksena hyödynnämme entistä paremmin Xamkin yhteistä osaamista, lisäämme koulutusten ja kampusten välistä yhteistyötä sekä edistämme voimavarojen tehokasta käyttöä. Lisäksi mahdollistamme jatkuvan oppimisen sekä tavoiteajassa valmistumisen.
Enemmän opintojen ja työelämän yhdistämistä
Xamkin MasterSchoolin eli ylempien ammattikorkeakouluopintojen kaikille yhteinen täydentävän osaamisen tarjonta päivitettiin vuonna 2019 vastaamaan paremmin Xamkin strategiaa. Päivitystyössä kiinnitimme erityistä huomioita opiskelijoiden työelämäyhteyksien hyödyntämiseen sekä tiiviimpään yhteistyöhön opetuksen ja TKI-toiminnan välillä.
Xamkin opetussuunnitelmat on rakennettu mahdollistamaan työelämäpedagogiikan mukainen toiminta. Xamkin opettajat testasivat päivitetyn mallin käytännön toimivuutta valtakunnallisessa korkeakoulujen Toteemi-hankkeessa, joka tutki ja kehitti käytännönläheisiä malleja opiskelijoiden työn ja korkeakouluopintojen yhdistämiseksi. Hankkeen tulokset on julkaistu raportissa Työn ja oppimisen liitto (Kotila & Vanhanen-Nuutinen 2019).
Kehitimme opetuksen ja työelämän välistä yhteistyötä myös uudistamalla opettajien työelämäjaksoja. Vuonna 2019 kuusi tekniikan alan opettajaa pilotoi uusia tapoja integroida opettajien työelämäjakso ja opetus toisiinsa. Ammatillisen kehittymisen lisäksi tuloksena oli opiskelijaprojekteja sekä uusia yhteistyömuotoja koulutuksen ja työelämän välillä. Opettajat raportoivat kokemuksistaan vuosien 2019 ja 2020 aikana eri julkaisuissa.
Kun Xamkin opiskelijoilta on kysytty koulutuksen kehittämisestä, osion arvosanat ovat nousseet tasaisesti viime vuosina. Myös opiskeluympäristölle ja työskentelyilmapiirille annetut arvosanat ovat nousseet.
Tulevaisuus on asiakaslähtöisyyden aikaa
Opetuksen kehitystyö tulevaisuudessa vaatii ennen kaikkea halua ja kykyä aitoon asiakaslähtöisyyteen. On kannattavaa kehittää vain ratkaisuja, jotka tuottavat lisäarvoa asiakkaillemme – opiskelijoille, yrityksille ja verkostoille.
Lisäksi tarvitsemme osaamista ja välineitä verkon yli tapahtuvaan yhteiskehittämiseen sekä uskallusta ja yhteisön tukea kokeiluihin. Näin kehitystyö saadaan asiakkaiden testattavaksi mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.