Luovan työn ammattilaisena ja alan opettajana neuvon opiskelijoitani opintojen alusta alkaen hinnoittelemaan oman työnsä oikein ja osallistumaan erilaisiin koti- ja ulkomaisiin kilpailuihin. Kilpailujen tuomaa menestystä voi omassa työssä hyödyntää, vaikka rakkaudesta lajiin onkin tekemisessä koko ajan läsnä.
Opintojen aikana hankittu hyvä ammatillinen itsetunto kannattelee uralla läpi elämän. Luova työ on ammatti ja sen tekijän tulee saada työstään asianmukainen palkka.
Visuaalinen viestintä muutoksessa
Graafinen muotoilu on luovaa työtä ja alana laaja, sen sisällä on monta erilaista toiminta-aluetta ja ammattinimikettä. Työllistyä voi esimerkiksi viestintä- tai mainostoimistoon, lehtitaloon, kuntasektorille tai perustaa oman yrityksen. Ala on kansainvälinen ja mahdollistaa työtehtävät yli rajojen tiedostojen siirtyessä digitaalisessa maailmassa vaivattomasti.
Viimeisten vuosikymmenten aikana graafisen muotoilun ala on kokenut ison muutoksen teknologiamurroksen myötä. Vielä 1980 -luvulla työ oli pitkälti käsityötä, lehden taiton latomista, kuvittamista perinteisin menetelmin ja repron käyttöä eli kuvan- ja sivunvalmistusta. Tänään monet työvaiheet hoitaa automaatio ja ohjelmistojen kehittyminen säästää tekijän aikaa ja karsii työvaiheita pois. Toisaalta oman ammattitaidon ylläpitäminen ja muutoksessa pysyminen vaativat jatkuvaa paneutumista tulevaisuuden haasteisiin.
Graafinen muotoilu tarjoaa tekijälleen laajan kirjon mielenkiintoisia työtehtäviä ja saman verran alan toiminnan erikoisuuksia.
Erikoistumalla valttikortteja työelämään
Erikoistumalla luovan työn tekijä pystyy tarjoamaan paitsi korkeampaa laatua myös jotain sellaista mihin robotit, itsepalvelusovellukset ja halpapalvelut eivät pysty. Laadulla voi myös perustella korkeamman hinnan ja paremman kilpailukyvyn sekä sitouttaa asiakasta.
Kuvittaminen on erikoistaito ja tyypillisesti sivutyö. Usein graafinen muotoilija yhdistää tämän erikoistaidon muuhun oman alan projektiin, kuten esimerkiksi lehden taiton yhteydessä kuvittamalla siinä olevan jutun, tai kirjan taiton tehdessään suunnittelee ja kuvittaa kannen.
Kuvittamisen korkeakoulutusta ei tällä hetkellä ole Suomessa tarjolla kuin yksittäisinä aineopintoina lähinnä visuaalisen viestinnän opetuksen yhteydessä. Esimerkiksi Britanniassa Anglia Ruskin yliopistossa voi suorittaa sekä alemman että ylemmän maisteritason tutkinnon kuvittamisessa. Monet ovatkin hankkineet kansainvälisen koulutuksen, joka näkyy myös kuvittajien kädenjäljessä.
Kuvittajat ry:n toimialatutkimukseen vastanneiden mukaan vuonna 2021 jäsenistä 55% työskenteli lastenkirjan kuvituksen, mainos- ja markkinointi- 49%, lehti- 44% ja kirjakuvituksen 34% ja yli 20% työskenteli tuote- ja pakkauskuvituksen sekä sarjakuvan parissa. Kuvittaminen tekstin pohjalta, oma tyyli ja tekniikka sekä vetovoimainen ilmaisu voivat tarjota tämän alan erikoistujalle tulevaisuudessa todellisia valttikortteja työelämässä. Kuvitus on nouseva ja samalla työllistävä ala.
Luovan alan käytännöt muuttuvat
Suomessa kuvitusalalla toimii muutamia agentuureja, jotka hoitavat asiakashankintaa, myyntiä ja markkinointia edustamiensa kuvittajien puolesta. Agentin voi hankkia myös ulkomailta, jos suunnittelee kansainvälisille markkinoille laajentumista. Suomessa ensimmäisiä agentuureja oli Agent Pekka, joka on toiminut vuodesta 2007 alkaen ja sittemmin avannut toimipisteet Amsterdamissa ja Los Angelesissa.
Graafisen muotoilun kentässä taas vakiintuvat Supersonin kaltaiset mainostoimistot, joissa tehtäväkokonaisuutta tekemään kootaan joukko itsenäisiä yrittäjiä, lähinnä itsensä työllistäjiä. Toimistolla on pieni vakituisessa työsuhteessa oleva ydinryhmä asiantuntijoita, mutta kuvittajat, kuvaajat, graafiset suunnittelijat sekä muut oman alansa ammattilaiset kootaan aina asiakasprojektin tarpeen mukaan.
Luovat voimavarat
Luovan työn tekijällä on vaarana kuluttaa omat luovat voimavarat loppuun, kun suunnittelija tekee työtään rakkaudesta lajiin, unohtaen oman jaksamisen ja ajankäytön asettamat rajoitukset. Laura Valojärvi (2021) avaa tätä prosessia ja tarjoaa siihen työkaluja väitöskirjassaan The Cycle of Creative Resources: The creative process and creative well-being from the perspective of picturebook illustrators.
Tutkimus tuo uuden näkökulman luovien voimavarojen hallintaan ja hyvinvointiin. Luovien alojen ammattilaisille on tyypillistä kuluttaa omat luovat voimavaransa yli, mikä johtaa helposti innottomuuden, voimattomuuden ja uupumuksen tunteisiin. Väitöskirja tarjoaa työkaluja siihen, että näin ei kävisi. Luovuuden kehä sisältää kuusi luovien voimavarojen tasoa (kuva 2). Luovan alan toimijan kokemus prosessin palkitsevuudesta tai kuluttavuudesta on suorassa suhteessa siihen, millä tasolla hän on luovien voimavarojen kehällä – eli kuinka paljon hänellä on käytettävissään luovia voimavaroja ja kuinka hyvin hän oppii navigoimaan