Matkailu on Suomen nopeimmin kasvava elinkeino. Kotimaan matkailu on kuitenkin suomalaisten keskuudessa aliarvostettua, vaikka lomailu kotimaassa hyödyttäisi Suomea taloudellisesti. On aika nostaa kohteiden tunnettuutta omien keskuudessa, sillä Suomessa on erittäin laadukkaita ja persoonallisia matkakohteita ja palveluita tarjolla. Suurimpia ongelmia ovat löydettävyys, arvostus ja asenne kotimaan matkailua kohtaan. Sosiaalisessa mediassa arvostusta ja ihailua saa enemmän päivitys, jossa loma on vietetty mahdollisimman kaukana kotimaasta kuin Suomen rajojen sisäpuolella. Tieto kotimaamme erilaisista matkakohteista on vähäistä. Emme näe tarpeeksi lähelle.
Miten kotimaan matkailua voi konkreettisesti edistää? Elinkeinoministeri Mika Lintilä haastoi viime vuoden puolella jokaisen suomalaisen tekemään yhden kotimaanmatkan lisää. Lintilän mukaan tämä toisi matkailualalle 800 miljoonaa euroa sekä 7000 uutta työpaikkaa lisää. Tällaiset ”lomaile Suomessa”- haasteet ovat tervetulleita. Myös muita Suomen matkailustrategian (2015-2020) mukaisia toimenpiteitä on käynnissä. Nyt viimeisimpänä on avattu keskustelu koulujen loma-ajan siirtämistä. Sesongin pidentäminen elokuun loppuun olisi matkailuelinkeinolle merkittävä vaikutus. Monet palvelut sulkeutuvat elokuussa juuri silloin, kun eurooppalaistenkin kuumin kesälomakausi on käsillä.
Kotimaan matkailu kilpailuteemana
Kotimaan matkailun edistäminen oli kilpailuaiheena myös Suomen matkatoimistoalan liiton (SMAL ry) järjestämässä Matkatieto opiskelijakilpailussa, joka lanseerattiin syksyllä 2017 oppilaitoksille. Kilpailutehtävänä oli kehittää matkailualalle uusi tuote tai palvelu, joka edistää Suomen matkailukohteiden tunnettuutta. Tavoitteena oli innostaa myös suomalaisia matkailijoita kokemaan kotimaan matkailupalvelujen monipuolista tarjontaa
Kilpailuun saapui 15 ehdotusta sekä toisen että korkea-asteen oppilaitoksista. Viisi finalistia, joista peräti kaksi oli Xamkin restonomiopiskelijaa, pääsivät esittelemään tuotoksensa Helsingin matkamessujen Matka2018 yhteydessä tammikuussa Messukeskuksen yhdellä päälavalla.
Xamkin opiskelija Ville Kesänen sai kunniamaininnan ”Huikee Reissu” -sovelluksesta, jonka avulla voi kerätä yhteen mitä erikoisimmat tapahtumat ympäri Suomen. Ja niitähän meillä riittää Lörtsyn syönnin MM-kisoista Eukonkantoihin. Tytti Puhakka Xamkista esitteli ideoimansa Puhuva matkaopas -sovelluksen, jonka avulla voi kuunnella vinkkejä matkakohteista, jotka eivät ole näkyvillä tien varressa. Kilpailun voiton vei Turun kauppakorkeakoulun kilpailutyö ”Ancient Religion”, joka innostaa matkailijoita tutustumaan esihistoriallisiin kohteisiin ja pyhiin paikkoihin Suomessa. Raadin mukaan tuoteidea nostaa esille uuden aikakauden, jota on matkailullisesti vielä kovin vähän hyödynnetty.
Valtakunnalliset kilpailut ovat opettajan näkökulmasta erinomainen keino pysyä ajan tasalla matkailualan kehityksessä. Suurta iloa tuottaa se, että opiskelijamme ovat viemässä kotimaan matkailun tunnettuutta ja löydettävyyttä raikkaalla otteella eteenpäin. Vaikka voittoa ei nyt tullutkaan, niin kokemus messulavalla esiintymisestä, kotimaan matkailun ongelmakohtiin perehtyminen sekä varsinaisen palvelutuotteen ideointi vievät opiskelijoitamme varmasti eteenpäin urallaan. Matkailun edistäminen tulee olemaan jatkossakin kestoteemana useissa eri valtakunnallisissa ja alueellisissa toimenpiteissä. Olisiko seuraava haaste kotimaan matkailun arvostuksen nostaminen aivan uudelle tasolle?