Vaikka tekoälyn mahdollisuudet ovat kyllä tiedossa, sen käyttö ei välttämättä ole vielä osa sisällöntuotannon rutiineja. Mikä käyttöä estää tai hidastaa? Tekoälyn mahdollisuudet ja haasteet ovat kiistattomat myös visuaalisessa viestinnässä, mutta tässä artikkelissa keskitytään pääsääntöisesti tekstisisältöihin.
Ahkera apuri
Tekoälyä kuvaillaan usein apuriksi tai uudeksi työkaveriksi, joka ei väsy, väitä vastaan tai laiskottele. Tekoälyn hyödyntämiseen onkin sisällöntuotannossa lukuisia käyttökohteita, joista tässä muutama esimerkki.
1. Uuden sisällön suunnittelu ja luonnostelu
Niille, joille vaikeaa on vain aloittaminen, tekoäly on pelastus. Sen avulla saa nopeasti hahmotelman erilaisten sisältöjen rakenteelle, eri tekstielementtejä ja mikä parasta, lähes valmista tekstiä tyhjän paperin kammoiselle. Erityisesti määrämuotoiset ja -mittaiset tekstit on kätevä aloittaa tekoälyn kanssa. Se on myös hyvä kaivamaan ja tiivistämään tietoa lähdeaineistoista, joiden pohjalta uutta sisältöä tulisi tuottaa.
2. Olemassa olevan sisällön sparrailu
Valmiiden tai puolivalmiiden tekstien muotoilu ja selkeyttäminen sujuu tekoälyllä nopeasti. Tekoälyä voi käyttää tekstin pintatasoon, esimerkiksi kielisasun tai kirjoitusvirheiden korjaamiseen. Sitä voi myös pyytää kertomaan saman asian eri kohderyhmille tai yksinkertaistamaan liian monimutkaiset asiat tai terminologian. Tekoäly antaa teksteistä palautetta ja etsii tarvittaessa uusia näkökulmia, joita ei itse ole tullut huomanneeksi.
3. Massasisällöntuotanto ja variaatiot
Usein sisällöntuottajan työ on saman asian esittämistä eri tavoin. Digimarkkinoija saakin sekunneissa erilaisia versioita sisällöistä, joiden tekemiseen omin voimin menisi aikaa. Tekoäly kykenee muovaamaan erilaisia versioita, optimoimaan sanavalintoja ja varioimaan rakennetta. Ajan säästämisen lisäksi tämä tarjoaa myös mahdollisuuden kohdentaa viestejä entistä tarkemmin eri yleisöille.
Miksi tekoäly unohtuu?
Sisällöntuottajalla on siis lukuisia hyviä syitä tekoälyn käyttöön, mutta arkisessa työssä sen käyttö voi olla vähäistä. Yksi syy on se, että toisin kuin tekoäly, sen käyttäjät ovat inhimillisiä. Olemme kiireisiä, malttamattomia, tietämättömiä ja joskus laiskojakin. Joku pelkää uutta tuntematonta, toinen luovan työn katoamista. Eettiset seikat tai tekoälyn antamien vastausten todenperäisyys pohdituttavat.
Tekoälyä ei kannatakaan ottaa vastaan kritiikittömästi – hyötyjen rinnalla on paljon myös haasteita ja jopa uhkia. Viisautta onkin pysyä ajan hermolla ja ottaa asioista selvää. Viimeistään nyt kannattaa aloittaa siis alkaa harjoittelu. Sen tueksi voi olla hyvä hankkia koulutusta, jotta vauhtiin pääsee jouhevammin.
Omalla kohdallani koulutus auttoi huomaamaan kehotemuotoilun tärkeyden. Ilman hyviä kehotteita tekoälyn älykkyys karisee huomattavasti. Kuten minkä muunkin uuden asian kohdalla harjoittelu vie aikaa, eikä tuloksia synny hetkessä. Vuosien kokemuksesta syntynyt tapa tuottaa sisältöä ei muutu hetkessä, ei sen tarvitsekaan. Vaikka tekoäly harppoo isoilla askelilla eteenpäin, sen käyttämisen opettelussa myös pienillä askelilla on merkitystä. Tekoälyn ujuttaminen sisällöntuotannon prosesseihin ja rutiineihin auttaa. Puhuminen tekoälystä koko organisaation, tai ainakin oman tiimin kesken on tärkeää. Vinkkejä kannattaa kysyä ja antaa.
Tekoälyn käyttäminen saattaa joskus tuntua huijaukselta – eihän sisältö synny omasta kynästä! Tekoälyllä ei kuitenkaan ole kaikkia ominaisuuksia, jotka saavat sisällön hengittämään. Sillä ei ole kykyä ymmärtää monimutkaisia tunteita tai tuoda henkilökohtaista näkökulmaa, huumorintajukin on melko suppeaa. Ammattilaista tarvitaan edelleen myös tarkastamaan faktoja ja ohjaamaan prosessia haluttuun suuntaa.
Uuteen työkaveriin kannattaa siis suhtautua uteliaasti. Tekoälyn avulla voi parantaa tehokkuutta, helpottaa rutiininomaisten tehtävien tekemistä ja siten vapauttaa aikaa luovempiin ja vaativampiin tehtäviin.
Tämän tekstin suunnitteluun ja sisällön tuottamiseen käytin luonnollisesti ChatGPT:n apua. Viimeistelyvaiheessa pyysin ja sain konkreettisia vinkkejä, joiden avulla muokkasin tekstiä. ”Yleisesti ottaen artikkeli on vahva, ja nämä ehdotukset ovat vain hienosäätöä varten. Onnittelut hyvästä työstä!”
5 vinkkiä tekoälyn käyttöön
- hanki tietoa: kouluttaudu tai tutustu tekoälyyn itse
- varaa aikaa harjoitteluun
- opettele tekemään hyviä kehotteita
- sisällytä tekoäly osaksi sisällöntuotannon prosessiasi
- vaihda vinkkejä kollegojen kanssa ja pidä yllä keskustelua tekoälyn mahdollisuuksista