Käytännöllistä pelisuunnittelua työelämää varten

Elämme maailmassa, missä erilaiset pelikokonaisuudet, kuten pakopelit ovat tulleet osaksi opetusta ja työelämää.

Pelillisyys on päivän sana ja varsinkin nuoret tuntuvat ottavan vastaan nämä hyvin. Pelaajabarometristä käy ilmi, että oppimispelien suosio on noussut eri ikäryhmissä. (Pelaajabarometri, 2020)

Virtuaalinen työnopastus ja perehdyttäminen palvelualalla -hankkeessa on tuotettu erilaisia ketteriä pilotointeja. Niissä on muun muassa syntynyt Seppo -alustalle työturvallisuuspeliä, perehdyttämispeliä sekä ThingLink-alustalle työnopastuspeliä.

Hankkeessa on tuotettu erilaisia perehdyttämiseen sopivia pelejä.

Jokaisesta pilotoinnista on päästy oppimaan paljon ja pelien tuottamisen prosessi tulee varmasti tutummaksi tulevaisuudessa. Tässä muutamia käytännöllisiä ajatuksia jouduttamaan sen oman pelin toteuttamista.

Suunnittele ja varaa resurssia

Pohdi ensin, millainen on perehdyttämisen nykytila ja miten se vastaa tarkoitustaan? Onko nykyisessä materiaalissa puutteita tai päivitettävää? Kartoita nämä asiat itsellesi valmiiksi. Vastaa itsellesi kysymykseen, onko aihe järkevää pelillistää ja miksi? Millaista lisäarvoa peli tuo?

Suunnittele kokonaisuus, minkä haluat lähteä pelillistämään. Vastaa kysymyksiin, mikä on pelin tarkoitus ja tavoite? Mitä pelin tulisi saavuttaa? Näihin vastaamalla voit alkaa miettiä sopivaa alustaa/mekaniikkaa pelillesi.

Käyttäjäkeskeisestä suunnittelusta ohjeet toteutukseen

  • Tunnista ja kartoita pelisi käyttäjät. Millaisia taitoja he omaavat ja kohtaako omatut taidot tarvittavien taitojen kanssa? Onko esimerkiksi käyttäjillä tarvittavat digitaidot pelin pelaamiseen alustalla.
  • Selvitä, mitä käyttäjäsi toivovat ja miten voisit huomioida heidän tarpeensa parhaiten kokonaisuudessa. Jos käyttäjän tulee päästä käsiksi tietoihin nopeasti ja monta kertaa päivässä, miten pelisi taipuu tähän?
  • Analysoi laitteet, millä peliä pelataan. Vastaako laitteiden saatavuus ja kunto pelisi vaatimiin tarpeisiin?

Pelit tulevat harvemmin valmiiksi viilaamatta. Tuota testauksia pelillä ja kerää palautetta, mitkä asiat toimivat ja mitkä eivät sekä miksi näin on.

Pelillisyys ja pelit voivat toimia aktivoivina, hauskoina tapoina tutustua tulevaan työyhteisöön tai työn sisältöön. Hyvin suunnitellulla kokonaisuudella voidaan saavuttaa parannusta työn tuottavuuteen ja työturvallisuuteen sekä mielikuvaan työnantajasta.

Pin It on Pinterest