Xamk osallistuu hankkeessa yhteisen opintotarjonnan kehittämiseen erityisesti YAMK-opintojen osalta. Artikkelin kirjoittajista Pilli-Sihvola vastaa Xamkissa hankkeen toteutuksesta ja Komonen hankkeen integroitumisesta Master School-kehittämistyöhön. Osana kehittämistyötä toteutettiin vuoden 2018 alkupuolella Jyväskylän, Kaakkois-Suomen, Oulun, Centria- ja Novia-ammattikorkeakoulujen opintonsa vuonna 2016 tai aiemmin aloittaneille opiskelijoille tai ammattikorkeakoulujen alumneille kysely (Böckelman, Forsell, Komonen, Paaso, Pilli-Sihvola & Tuomi 2018). Kyselyllä kartoitettiin ylempään ammattikorkeakoulututkintoon sisältyvien verkko-opintojen määrää ja sisältöä, opiskelijoiden ja alumnien mahdollisuuksia verkko-opintojen suorittamiseen opintojen aikana sekä toiveita verkko-opintojen toteuttamiseen liittyen.
Kysely lähetettiin kaikkiaan 821 opiskelijalle ja 767 alumnille ja vastauksia saatiin yhteensä 295 kappaletta, joista 111 tuli opiskelijoilta ja 184 alumneilta. Vastausprosentti oli kaikkiaan 19 %, jota voidaan pitää tyydyttävänä Webropol-kyselylle.
Kyselyn tuloksia hyödynnetään ammattikorkeakoulujen yhteisen digitaalisen opintotarjonnan sisältöjen ja toteutustapojen kehittämisessä.
Verkko-opintojen suorittaminen koulutuksen aikana
Viidennes vastaajista ilmoitti, ettei heidän koulutuksensa sisältänyt lainkaan verkko-opintoja. Loput 79 % ilmoittivat, että verkko-opintoja oli ollut aina yhdestä opintopisteestä alkaen koko tutkinnon suorittamiseen eli 90 opintopisteeseen saakka. Tutkinnon laajuuden mukaan tarkasteltuna 60 opintopisteen laajuisissa tutkinnoissa oli suoritettu tai ollut tarjolla selkeästi vähemmän verkko-opintoja kuin 90 opintopisteen laajuisissa tutkinnoissa. Vastaajista, joiden tutkinnon laajuus oli 60 opintopistettä reilu kolmannes ilmoitti, että heidän opintoihinsa ei ollut sisältynyt lainkaan verkko-opintoja.
Suurin osa (88 %) ilmoitti tehneensä verkko-opintoja vain omaan ammattikorkeakouluunsa. Suurimmat syyt ristiinopiskeluun toisessa ammattikorkeakoulussa suoritettuihin verkko-opintoihin olivat hankaluudet osallistua työn vuoksi oman ammattikorkeakoulun tarjoamaan opetukseen, verkko-opintojen puute omassa ammattikorkeakoulussa samoin kuin toisen ammattikorkeakoulun verkko-opintojen hyvä sopivuus omaan HOPS:aan. Tyypillisesti verkko-opintoina oli suoritettu tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnan osaamista kehittäviä opintoja sekä johtamisopintoja.
Toiveet verkko-opinnoille
6,4 % kaikista vastaajista ilmoitti halunneensa suorittaa osan YAMK-opinnoista verkko-opintoina. Sisällöllisesti eniten haluttiin tai olisi haluttu suorittaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaan sekä johtamiseen liittyviä opintoja. Nämä olivat niitä sisältöjä, joita myös eniten opiskeltiin verkossa.
Toiveet verkko-opintojen toteuttamistavoista vaihtelivat. Eniten vastaajia kiinnosti non-stop-tyyppinen toteutus, jossa opiskelija voi aloittaa ja suorittaa opintojakson täysin omassa tahdissaan yhden lukukauden aikana. Kiinnostusta oli myös aikaan sitomattomalle toteutukselle, jossa on selkeä aloitus- ja lopetuspäivämäärä, mutta ei muuta aikataulutettua toimintaa. Kolmanneksi eniten vastaajia kiinnostivat hybriditoteutus, jossa opiskelijalla on mahdollisuus joko lähi- tai etäosallistumiseen reaaliaikaisesti. Selkeästi vähiten kiinnostusta oli aikataulutettuun, esimerkiksi reaaliaikaisia verkkotapaamisia sisältävään toteutukseen.
Verkko-opintojen kehittämiseen panostettava
Kaikkinensa YAMK-opintojen toivottiin selkeästi erottuvan perustutkinto-opinnoista ja huomioivan, että opiskelijat ovat jo oman alansa ammattilaisia. YAMK-tutkintojen lähtökohtien samoin kuin tavoitteiden, sisältöjen ja toteutustapojen toivottiin kytkeytyvän tiiviisti työelämän kehittämiseen. Työelämällä ymmärrettiin laajasti niin opiskelijan oma työyhteisö, ammattikorkeakoulun TKI-toiminta kuin opiskeltavaan alaan liittyvät työelämätoimijat.
Ylempien ammattikorkeakoulututkintojen opetussuunnitelmatyössä tulee nykyistä vahvemmin huomioida verkko-opintojen suorittamismahdollisuudet. Verkko-opintojen, kuten kaikkien opintojen, tulee olla laadukkaasti toteutettuja. Opintojaksojen tavoitteet tulisi sitoa kiinteästi ja selkeästi työelämän tarpeisiin. Erityistä huomiota tulee kiinnittää verkkopedagogiikan soveltamiseen siten, että yhteisöllinen oppiminen tulee huomioitua. Verkko-opintojen kehittäminen ei tarkoita opetusmenetelmien yksipuolistamista. Kyselyssä korostui, että monipuolisille opetusmenetelmille on kysyntää; verkko-opintojen rinnalla tarvitaan siten lähiopetusta, yksilöllisen työskentelyn ohella yhteisöllistä oppimista ja ryhmätyöskentelyä.
LÄHTEET
Böckelman T., Forsell M., Komonen K., Paaso L., Pilli-Sihvola M. & Tuomi S. 2018. Kysely YAMK-opiskelijoille ja alumneille verkko-opinnoista. Ilmestyy 2018.