Toisen vuoden Wellbeing Management (tradenomi, AMK) -koulutuksen opiskelija Alina Savolainen ilmoittautui rohkeasti vapaaehtoiseksi, kun Osaamisesta vahva vientituote Etelä-Savoon– hanke (OVI) etsi opiskelijaa tuottamaan sisältöä ja toimimaan juontajana Henanin yliopiston opiskelijoille tarkoitetussa suorassa Explore Finnish Wellbeing –verkkoluennossa. Kiinalaiset opiskelijat ovat terveysalan ja matkailun opiskelijoita. Suora verkkoluento sisälsi lyhyitä luentoja sekä fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin harjoitteita, jotka pohjautuivat suomalaiseen luontoon.
Monipuolisia ja moniammatillisia työtehtäviä
Alinan rooli hankkeessa toteutettavan suoran verkkoluennon rakentamisessa olivat sisällön suunnittelua, sisältöjen toteuttamista, suoran verkkoluennon juontaminen sekä erilaisten harjoitteiden ohjaamista osallistujille. Luennon sisältöinä hyödynnettiin hyvinvoinnin eri osa-alueita hyvin monipuolisesti perustuen suomalaiseen luontoon, ja sen tuomiin hyvinvointivaikutuksiin, hyvinvoinnin mittaamiseen sekä siihen, miten kerättyä hyvinvointidataa voidaan hyödyntää arkielämässä. Hanketta toteutetaan hoitotyön ja matkailun yksiköissä toimivien asiantuntijalehtoreiden kanssa, joten Alina toi sisällön suunnitteluun uutena mukaan hyvinvointipalveluiden ja liiketalouden näkökulmaa. Lisäksi suoran verkkoluennon kuvaamisessa ja lähetyksessä suuressa roolissa oli myös Xamkin verkkotekniikan ICT-asiantuntija.
Alina syventyi omissa työtehtävissään muun muassa suomalaisen hyvinvoinnin edistämiseen sekä luonnon hyvinvointivaikutuksiin. Hyvinvointidatan keräämisessä Alina pääsi hyödyntämään Moodmetric-älysormusta stressin mittaamisessa ja stressinhallinnassa, Muse-meditaatiopantaa rauhoittumiseen ja rentoutumiseen liittyvän datan keräämisessä sekä FirstBeat-hyvinvointianalyysiä tasapainon löytämisessä aktiivisen tekemisen ja levon välillä. Lisäksi hän suunnitteli harjoitteita liittyen fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin.
Hyppy uuteen on aina hieman pelottavaa
Rohkeus hypätä mukaan uusiin mahdollisuuksiin ja työtehtäviin voi aiheuttaa epävarmuutta, jopa pelkoa. Luottamus omaan tekemiseen, positiiviset kokemukset, sekä ammattitaitoiset ja kannustavat ohjaajat auttavat kasvamaan uudessa roolissa. Asiat avautuvat paljon konkreettisemmin uudella tavalla, kun opiskelija pääsee itse kokeilemaan, tekemään ja tuomaan omia ideoita esille.
Kyllähän suoran verkkoluennon juontaminen englanniksi suurelle osallistujamäärälle hieman mietitytti alussa, mutta uuden oppiminen vaatii itsensä haastamista!
”Kyllähän suoran verkkoluennon juontaminen englanniksi suurelle osallistujamäärälle hieman mietitytti alussa, mutta uuden oppiminen vaatii itsensä haastamista,” listaa Alina. ”Opiskeluaikana tehdyt erilaiset työtehtävät ovat ihan paras tapa valmistaa opiskelija työelämään. Virheiden tekeminen on ihan sallittua – niistä oppii!”, kertoo Alina.
Opiskeluaika on erinomaista aikaa harjoitella uusia työelämätaitoja monipuolisesti
Hankkeessa tehty työ on antanut Alinalle paljon. Erilaisten hyvinvointisisältöjen ja -harjoitteiden suunnittelu ja toteuttaminen, materiaalien kartoittaminen, ja niihin tutustuminen ovat antaneet sisällöllisesti paljon uutta osaamista. Samoin hanketyö on projektiluonteista työtä, joten projektitoiminta ja tiimityötaidot ovat olleet tärkeä oppi ja kokemus.
”Olin niin iloinen saadessani olla yhdenvertainen tiimijäsen hanketiimissä. Aivan huippukokemus!” kiteyttää Alina.