Mykistäviä kokemuksia Valenciasta

Simulaatiotilanne meneillään Valencian yliopiston simulaatiotilassa. (Kuva Marjo Heikkilä)

Xamkin jalkaterapian opettajat Marjo Heikkilä ja Arja Kiviaho-Tiippana vierailivat Valenciassa tapaamassa kollegoita, tutustumassa paikallisen yliopiston uuteen simulaatiokeskukseen ja oppilaitoksen yhteistyökumppanin toimintaan.

Valencian katolisen yliopiston opettajavaihdossa tapasimme EU-hankkeen (Podiatrain) kollegoita Maltalta, joiden kanssa yhdessä vierailimme katolisen yliopiston uunituoreessa sairaalan simulaatiokeskuksessa. Keskuksessa käynti oli mykistävä kokemus sen korkean teknologian ja moniammatillisuuden näkökulmasta. Yksityinen yliopisto rahoittaa toimintansa katolisen kirkon avustuksilla ja opiskelijoiden lukukausimaksuilla. Myös yliopiston kanssa samalla alueella sijaitseva Biomekaniikan instituutti ja siellä tehtävä tutkimus herättivät ajatuksia.

Valencian katolinen yliopisto ja Biomekaniikan instituutti

Synnytys ja vastasyntyneiden simulaatiotilan esittely meneillään. (Kuva Arja Kiviaho-Tiippana)

Jalkaterapeuttikoulutuksella on Espanjassa jo hyvin pitkät perinteet. Kulttuurisesti opetusrytmimme eroavat hieman toisistaan. Espanjassa pidetään keskellä päivää opetuksetonta aikaa pari tuntia (siesta-aika) ja opetusta jatketaan jopa ilta kahdeksaan saakka.

Tutustuimme Valencian yliopiston sairaalan simulaatiokeskukseen, joka oli avattu hiljattain. Olimme paikalla illalla seitsemän aikaan ja sairaanhoitajien opetus oli täydessä käynnissä. Simulaatiotiloja oli 10-20, mm. sydänvalvonta, synnytyssali, elvytystila, keskosvalvomo ja kuvantamistiloja. Joka simulaatiotilan yhteydessä oli valvonta- ja tarkkailutila sekä simulaation purku- eli debriefing-tilat.  Tilat olivat nykyaikaisia lasiseinin eroteltuja avoimia tiloja.

Simulaatiokeskusta käyttävät mm. sairaanhoitaja-, kätilö- ja lääkäriopiskelijat. Tiloista puuttui vielä kuntoutuksen simulaatiotilat, joita kuitenkin aletaan suunnitella lähiaikoina fysioterapian ja jalkaterapian tarpeisiin.

Keskustelimme kielitaitovaatimuksista Valencian yliopiston edustajan kanssa. Englannin kielen taito riittää, mutta opiskelua ja vaihtoelämää helpottaa vähäinenkin espanjan kielen taito. Opiskelijoita ohjataan opiskelemaan espanjan alkeet ennen vaihtoon lähtöä – se helpottaa opiskelua ja arkea Espanjassa.

Keskosnukke simulaatiotilassa. (Kuva Arja Kiviaho-Tiippana)

Tutustuimme yliopiston yhteiskumppanin Instituto de Biomechanica De Valencian tiloihin ja toimintaan. IBV toimii fyysisesti yliopiston alueella ja tekee yhteistyötä yliopiston kanssa.

IBV on voittoa tavoittelematon laitos. Siellä työskentelee tutkijoita ja erilaisia tekniikan osaajia, jotka tekevät tieteellistä tutkimustyötä ja kehittelevät teknologisia innovaatioita. IBV:n tekemä tutkimustyö palvelee mm. liike-elämää ja koulutusta.

IBV:ssä jalkaterapian saralla uusia teknologisia innovaatioita olivat mm. jalkojen skannaukseen ja tasapainoon liittyvät innovaatiot. Skannaukseen liittyvä innovaatio viedään pian testikäytäntöön IBV:n omassa liikelaboratoriossa.

Tulevaisuudessa yhteistyömme jalkaterapiassa Valencian katolisen yliopiston kanssa jatkuu opiskelija- ja opettajavaihdoilla. Ehkä myös yliopiston yhteistyökumppanilla IBV:llä opiskelijat voisivat tehdä harjoittelua.

Mielenkiintoisimmat kokemukset ja niiden hyödyntäminen

Ensiapu- ja kuvantamistila. (Kuva Arja Kiviaho-Tiippana)

Simulaatiotilat olivat vaikuttavat ja palvelevat eri terveysalan opiskelijoita, myös lääkäriopiskelijoita. Niitä hyödynnetään ehkä myös sairaalan henkilökunnan täydennyskoulutuksessa.

Investointeja oli tehty kymmenien miljoonien edestä. Heräsi kysymys mistä näin suuri rahoitus on saatu. Keskusteluissa tuli esille katolisen kirkon merkittävä tuki ja myös opiskelijoiden tuhansien eurojen lukukausimaksut. Opiskelijoita on tuhansia.

Myös Biomekaniikan instituutissa (IBV) vierailu oli näkemyksiä avartava. Tutkimusta ei tehty pelkästään terveysalalla vaan myös teknologisissa arkipäivän sovelluksista, tuotantoyrityksien tuotteista ja antropologiasta. Yhtymäkohtia mieleemme tuli Xamkin 3K-tehtaan toimintaan.

Pohdimme, voisiko meilläkin Suomessa olla vahvemmin kouluttajanäkökulmasta enemmän opetukseen sidottua tutkimustyötä. Esimerkiksi jalkaterapiassa erilaisten pohjallis- ja kenkämateriaalien teknistä tutkimista. Yhteistyökuvioita ollaankin aloittelemassa 3K-tehtaan projektin kanssa.

Pin It on Pinterest