FUELin ihmeelliseen metaversumiin tutustumassa

Virtuaalisoihdun kantaja. Kuvaaja: Anu Vainio

Mikä on Kouvolan kampukselta löytyvä uusi luovien ideoiden kiihdytämö FUEL? Xamkin kulttuurin koulutusyksikön väki selvitti asiaa ja tutustui FUELin tarjoamiin mahdollisuuksiin.

Tutustuminen toteutui 31.5.2022. Pajan alakerrassa, tilassa 006 sijaitseva Future Experience Lab eli FUEL on luovien ideoiden kiihdyttämö. Tilassa on mahdollista työskennellä muuttuvassa ryhmätyöympäristössä OiOin älyseinää hyödyntäen.

Tilassa on myös immersiivinen eli uppouttava näyttöympäristö sekä erityyppisten VR-lasien käyttömahdollisuus. Tilan herkkuihin kuuluvat myös ryhmätyöpadit sekä älysormusten ja tilan olosuhdeantureiden hyödyntäminen.

Tila muuntautuu joustavasti erilaisiin läsnä- sekä etäyhteydellä pidettäviin seminaareihin, ja tilassa on käytössä olosuhdeanturit, datalaboratorio ja striimausmahdollisuus. (Future Experience Lab FUEL s.a.) Korkeaälyisestä tilasta on siis kysymys.

Mitä FUELissa voi tehdä ja miten hyödyntää sitä opetuksessa?

Tilaa on menneen talven aikana käytetty erilaisissa yhteiskehittämistyöpajoissa, kuten Tulevaisuustaajuus-työpajassa, mutta aivan uutena asiana monelle tuli se, että suurikokoisella älyseinällä voi saada immersiivisen ja erittäin liikunnallisen pelikokemuksen pelaamalla The Great Escape -älypeliä.

Yllätyksenä tuli monelle myös se, että tilassa voi piirtää kolmiulotteisia virtuaalikuvia mielensä mukaan tai päästä virtuaalikierrokselle esimerkiksi Machu Picchulle tai metaverse-sovelluksella vierailemaan Etelä-Ranskan Ardechen alueella sijaitsevaan Chauvet’n luolaan, jonka kalliomaalaukset ovat vanhimmat tähän mennessä löydetyistä kalliomaalauksista (ks. Tarvonen 2012).

FUELiin on hankittu laaja kirjo erilaisia VR-ohjelmia, joista kulttuurialan opetuksen kannalta erittäin kiinnostavia ovat juuri arkeologiaan, taidehistoriaan, yleishistoriaan ja arkkitehtuurin sekä erilaisiin työskentelytapoihin liittyvät sovellukset. Vain mielikuvitus on rajana omaa tekemistä ja tietämystä kehittävissä sovelluksissa.

Mielenkiintoisena tilan soveltamismahdollisuutena tuotiin esiin myös älyseinän hyödyntäminen esimerkiksi sorvauksen virtuaaliopetuksessa; suurikokoiselle seinällä pääsee näyttämään tarkasti teknisiä ja muotoilullisia yksityiskohtia. Tilaa voi hyvin hyödyntää myös muunlaisenkin muotoilun kuin luontevimmin mieleen nousevan palvelumuotoilun opetukseen. Tilan kehittäjät ottavat uusi ideoita FUELin hyödyntämiseksi opetuksessa – ja toki muutoinkin – ilolla vastaan.

Kuka voi käyttää FUELia?

FUEL on Xamkin opiskelijoiden ja henkilökunnan käytettävissä, ja sitä markkinoidaan myös ulkopuolisille toimijoille vuokrattavaksi. Tila on Xamkin sisällä varattavissa Pepin tilavarausjärjestelmän kautta. Varatessa on hyvä täyttää lomake, jossa kysytään varaajan toiveita ja tarpeita tilan suhteen. Näin tilassa työskentelevät henkilöt, TKI-asiantuntija Anu Vainio ja paja-assistentti Joel Eronen voivat tarjota osaamistaan ja oikeat välineet tilan varaajalle.

Millaisilta VR ja metaversumi tuntuvat?

Oma kokemus VR-lasien avulla saavutettavasta virtuaalitilasta ja metaversumista eli fyysisen todellisuuden jatkeesta on tietysti avain näiden maailmojen ja niiden mahdollisuuksien täydelliseen – tai ainakin alustavaa – ymmärtämiseen.

Oma kokemukseni oli varsin järisyttävä, sillä eläydyn helposti tarinoihin ja menen syvälle mukaan kokemukseen. Machu Picchulla matkatessani päädyin yhden valinnan kautta kuumailmapalloon, joka leijaili sanomattoman kauniin ja luonnollisen oloisen, huikean korkeiden vuorten välissä lepäävän muinaisen inkavaltakunnan kaupungin yllä. Näkymä oli todella huikaiseva. Henkeäsalpaavaksi sen teki korkeanpaikankammoisen joutuminen satojen metrien pudotuksen äärelle. Jalat olivat pettää alta ja taisin huutaa ääneen. Luonnossa en menisi kuumailmapallolla vuoristoon. Sain unohtumattoman elämyksen, jonka voin halutessani käydä kokemassa vaivattomasti uudestaan. Ehkä korkealla oleminenkin alkaa toiston myötä tuntua vähemmän kauhealta.

Chauvet’n luolassa näin upeat kalliomaalaukset tarkemmin kuin koskaan näkisin paikan päällä. Myöskään niiden esittely ja sovellukseen rakennettu tarina sekä videon taiteelliset aspektit eivät ole mahdollisia live-kokemuksessa. Näin siksi, että lisätty todellisuus tuo mukaan öisen taivaan ihmeet, muinaisen taiteilijan tarkoitusten tulkinnan ja luolan tunnelman nuotiotulen kajossa. Katsoja pääsee kantamaan virtuaalista soihtua halki vuosituhansien. Chauvet’n luolaan ei myöskään enää todellisuudessa pääse, sillä se on suljettu yleisöltä, jotta maalaukset säilyisivät turmeltumattomina. Ainoa mahdollinen matka tähän kohteeseen on siis virtuaalinen.

Hauska tapa matkailla maailman ympäri ilman matkustamisen tuomaa vaivaa ja ilmastorasitetta on myös Google Mapsin metaversumisovellus, jossa lisätyn todellisuuden avulla päästään moneen kohteeseen maailmassa ikään kuin paikan päälle. Tulevaisuudessa voimmekin osallistua Australiassa pidettävään kokoukseen avattariemme avulla ja tuntea todellista läsnäoloa etätilassa.

Kiinnostuitko? Kysy lisää:

Anu Vainio
TKI-asiantuntija, palvelumuotoilija
Luovien alojen TKI-yksikkö
044 702 8724
etunimi.sukunimi@xamk.fi

Ari Utriainen
TKI-yksikön johtaja
Luovien alojen TKI-yksikkö
044 702 8761
etunimi.sukunimi@xamk.fi

Lähteet

Future Experience Lab FUEL. S.a. Saatavissa: https://www.xamk.fi/koulutus/future-experience-lab-fuel/ [viitattu 1.6.2022].

Tarvonen, H.-M. 2012. Tutkimus: Ranskan kalliomaalaukset maailman vanhimpia. YLE Uutiset, Kulttuuri. Saatavissa: https://yle.fi/uutiset/3-6086040 [viitattu 1.6.2022].

Pin It on Pinterest