Kokemusten tila tarjoili elämyksellisiä, vaihtuvia taide-, peli- ja kulttuurisisältöjä loka-marraskuussa kauppakeskus Veturin kävijöille. Arki-iltapäivisin avoinna ollut tila tavoitti noin 450 kävijää reilun kolmen viikon aikana. Tila ja sisällöt olivat avoinna kaikille kiinnostuneille.
Kokeilun tavoitteena oli tuoda kauppakeskukseen luovia sisältöjä sekä selvittää, minkälaista kysyntää ja liiketoimintapotentiaalia tällaisella toiminnalla voisi olla luovan ja elämysalojen yrityksille sekä minkälainen kulttuuritoiminta voisi kiinnostaa kauppakeskuksessa asioivia.
Luovia sisältöjä ja tekemistä nuorille
Useamman toimijan kanssa yhteistyössä toteutetussa popup-tilassa oli koettavissa muun muassa virtuaalipelejä, tekoälytaidetta sekä toiminnallisia työpajoja. Toisella aukioloviikolla ohjelma oli suunnattu erityisesti nuorille, ja sisällöistä vastasivat Xamkin yhteisöpedagogiopiskelijat Mikkelistä. Opiskelijayhteistyö voitiin toteuttaa lehtori Jaakko Pitkäsen “Tapahtumatuotanto kulttuurisessa nuorisotyössä” opintojakson oppimistehtävänä.
Kauppakeskuksen tyhjä liiketila muovautui opiskelijoiden toimesta neljänä iltapäivänä popup-nuokkariksi. Nuorten teemaviikko ajoittui Halloween-juhlinnan aikaan, mikä näkyi myös sisällöissä ja mainoksissa.
Tilassa tehtiin virtuaalisia graffiteja ja taiteiltiin yhteisöllistä maalausta, pidettiin tietovisoja sekä pelattiin. Osallistujat pääsivät ilmaisemaan itseään runoja rustaamalla, keksejä koristelemalla sekä ottamaan itsestään polaroid-kuvia kummituksina taustallaan seinälle projisoidut kuvat ja värivalot.
Lisäksi yhtenä päivänä Nousu-hanke (Nuorten työllisyys nousuun Kouvolassa) toi tilaan nuorten palvelukartan kehittämistyöpajan ja pelejä. Kokonaisuutena nuorten viikko Kokemusten tilassa tarjosi runsaasti erilaista tekemistä ja herätti ajatuksia pysyvän nuorisotilan kehittämisestä kauppakeskukseen.
Kokemusten talo -hanke halusi tarjota yhteistyön myötä opiskelijoille tilaisuuden kartuttaa ohjauskokemusta ja kohdata nuoria kauppakeskuksessa vapaa-ajalla. Hanke antoi vapaat kädet opiskelijoille sisältöjen suunnitteluun. Opiskelijoille tarjottiin mahdollisuus hyödyntää toteutuksissaan erilaista teknologiaa, kuten virtuaalilaseja sekä projisointilaitteita ja kaiuttimia musiikin soittamiseen.
Opiskelijatiimit käyttivätkin tilaisuutta hyväkseen: yksi tiimi otti nopeasti haltuun virtuaaligraffitien ohjaamisen. Toinen tiimi puolestaan innovoi polaroid-pisteelle seinälle heijastettavia kuvia, joista kävijät saivat itse valita mieleisensä taustan omaan kuvamuistoonsa. Tämä kokeilu sopi mainiosti myös hankkeen tavoitteeseen kehittää digitaalisia taidesisältöjä, joiden avulla tilan käyttäjät voivat itse lavastaa tilaa.
Tila herätti kiinnostusta kaiken ikäisissä
Kauppakeskus Veturista on tullut nuorten suosima ajanvietto- ja kohtaamispaikka. Veturia kiinnostaakin selvittää, voisiko nuorille kehittää pysyvämpää tilaa, jossa olisi tarjolla toiminnallista tekemistä tai toisaalta vain mahdollisuus oleskella kaikessa rauhassa ilman ostopaineita.
Nuoret itse toivoivat tilaan muun muassa biljardipöytää sekä laitteistoa, josta voisi tulla kavereiden kanssa katsomaan yhdessä videoita tai elokuvia. Virtuaalilaseilla koettavat sisällöt ja pelit olivat myös nuorten kiinnostuksen kohteena. Vanhemmat toivoivat Veturiin nuorisotilaa ja iäkkäämmät kävijät kiittelivät, että nuorille oli tarjolla maksutonta tekemistä ja yli päätään sitä, että nuoria huomioidaan.
Korkeaa hallimaista tilaa pyrittiin muokkaamaan rennoksi ja tunnelmalliseksi katosta ripustettavilla tekstiileillä, värivaloilla sekä kierrätyskalusteilla. Yhteisöpedagogiopiskelijat vinkkasivat, että tilaan kannattaisi tehdä oleskelupaikkoja, joiden keskiössä olisi jokin “center-piece”, jonka ympärille nuoret istahtaisivat kuin nuotion äärelle.
Kalusteratkaisujen ja hämärän valaistuksen toivottiin madaltavan kynnystä astua sisään tilaan ja luovan turvallisuuden tunnetta. Kävijöiltä saatiinkin positiivisia kommentteja valaistuksesta ja kierrätyskalusteista.
Kokeilu opettaa
Nuorten viikolla tilassa vieraili noin 170 kävijää. Halloween-teemassa järjestettiin samaan aikaan paljon ohjelmaa Kouvolan nuorille, mikä varmasti vaikutti Kokemusten tilan osallistujamääriin. Nuorten viikon ohjelma houkuttelikin yllättävän paljon lapsiperheitä. Iltapainotteisemmat aukioloajat olisivat voineet tavoittaa enemmän nuoria.
Kyltit ja teippaukset tilan edustalla olisivat olleet hyvä lisä toiminnasta kertomiseen ja tilaan opastamiseen. Viimeisellä viikolla tilaan tuli nuorten porukoita hengailemaan ja kyselemään muun muassa polaroid-kuvien perään. Tila alkoi tulla siis tutummaksi viimeisellä aukioloviikollaan, joten popup-kokeilua olisi ollut kiinnostava jatkaa vielä viikon tai kaksi pidempään.
Vaikka nuoria ei saatu massoittain liikkeelle, oli hienoa huomata, että ne, jotka osallistuivat, viihtyivät tilassa odotettua pidempään ja pitivät ohjelmasta. Yhteisöpedagogiopiskelijat näkivät kokeilussa potentiaalia ja arvelivat, että vastaavaa kannattaisi kokeilla pidemmällä ajanjaksolla. Tällöin opiskelijan osallistuminen voisi hoitua kätevämmin harjoittelun kautta kuin yksittäisen opintojakson tehtävänä. Nyt opiskelijat saapuivat Mikkelistä Kouvolaan, mikä asetti omat rajoitteensa pidempiaikaisen toiminnan toteuttamiselle.
Kokonaisuutena nuorten viikon ohjelma toi hyvän täydennyksen Kokemusten tilan muuhun ohjelmaan, joka oli digitaalisesti ja teknologisesti painottunutta. Sekä Kokemusten talo -hanke että Veturi saivat arvokasta tietoa kehittämistyöhönsä: saimme maistiaisen siitä, minkälainen kauppakeskuksessa sijaitseva nuorisotila voisi olla sekä miten sellaisen voisi muokata tyhjään liiketilaan esimerkiksi liikuteltavan teknologian avulla.